15. 1 Mos 1-11 Guds Egenskaper

 

 

 

Jag skrev tidigare att Guds kärlek inte står i kontrast till någon av Hans övriga egenskaper. Jag tänkte för enkelhetens skull ta upp de tre egenskaper man först och främst förknippar med Gud.

Kärlek, Rättfärdighet och Helighet.

Guds kärlek skrev jag om i ett tidigare inlägg. Hur går den då ihop med att Gud är rättfärdig? Alltså att Han är rättvis, alltid gör vad som är rätt och är helt utan synd.

 

 ”Han är Klippan, fullkomliga är hans gärningar, för alla hans vägar är rätta. En trofast Gud utan svek, rättfärdig och rättvis är han.”

5 Mosebok 32:4

 

 ”Din rättfärdighet är en evig rättfärdighet, din undervisning är sanning.”

Psalm 119:142

 

Kan Gud älska en människa och samtidigt straffa henne för att hon inte lever som Han vill att hon ska leva? Här måste jag återigen komma tillbaks till vad Guds vilja för oss är. Guds lag är bra för oss. Vem har i längden mått dåligt av att INTE ljuga, stjäla, mörda och så vidare? Vem mår dåligt av att älska sin nästa och att inte vara avundsjuk? Så Gud vill alltså att vi ska leva ett bra liv på riktigt. Själsligt alltså. Då blir automatiskt de ytliga och materiella problemen mer överkomliga.

 

 Eftersom Gud är Gud så är det ju också självklart att Han är den som dömer oss för hur vi har levt vårt liv. Han känner oss bättre än vi känner oss själva. Och hur skulle någon kunna vara både kärleksfull och rättfärdig och samtidigt välja att inte döma en brottsling?

Här brukar Hitler fungera som ett något övertydligt, men bra exempel. Tänk dig att Hitler blev ställd till svars i domstol för vad han gjorde under Andra Världskriget, med miljontals liv på sitt samvete. Tänk dig att alla fakta ligger på bordet, allt är bevisat och juryn är enig. Hitler ska dömas skyldig. Tänk dig sedan att domaren ställer sig upp för att läsa upp domen, och säger:

”Vi har funnit den åtalade skyldig på alla punkter, men eftersom jag är en så kärleksfull domare så tänker jag låta honom gå fri.”

Det skulle ju inte vara i närheten av rättvisa, och tänker man efter så är det ju inte speciellt kärleksfullt heller. Inte mot dem som förlorat sina nära och kära på grund av vad han gjort i alla fall.

 

Gud är däremot både kärleksfull och rättvis.

 

Hur blir det då för dem som blir dömda efter sina gärningar, om det bästa vi har att komma med är som en fläckad dräkt? (Jesaja 64:6) Det hebreiska ordet som används om den fläckade dräkten här beskriver egentligen det tyg som kvinnorna använde som skydd vid menstruation, då det tyget blivit använt. Vad som menas är alltså att vad vi har att komma med, och ibland till och med skryter med, är inte av något som helst värde då det gäller att närma oss Gud. Så för dem som blir dömda efter sina gärningar står det:

 

”Det är fruktansvärt att falla i den levande Gudens händer.”

Hebreerbrevet 10:31

 

Gud är inte bara kärleksfull och rättfärdig, Han är också Helig.

 

”Ingen är helig som Herren,

för ingen finns utom dig.

Ingen klippa är som vår Gud.”

Första Samuelsboken 2:2

 

Och…

 

 Året då kung Ussia dog såg jag Herren sitta på en hög och upphöjd tron, och släpet på hans mantel uppfyllde templet. Serafer stod ovanför honom, var och en hade sex vingar: Med två täckte de sina ansikten, med två täckte de sina fötter och med två flög de. Och den ene ropade till den andre:

"Helig, helig, helig

är Herren Sebaot!

Hela jorden är full             

av hans härlighet."

Jesaja 6:1-3

 

Det innebär att Gud är perfekt, felfri och följer en perfekt standard. Han är ”The Uncaused Cause” och Den Evige Skaparen. Han kan alltså inte existera tillsammans med synd. Eller rättare sagt, synd kan inte existera i närheten av Gud.

 

”… för HERREN din Gud är en förtärande eld”

5 Mos 4:24

 

Vi måste alltså på något sätt bli renade från vår synd för att kunna komma till Gud.

I 1 Mos 3 kan vi läsa om hur Gud själv slaktade ett djur och tillverkade kläder åt Adam och Eva för att skyla deras synd.

 

 Och Herren Gud gjorde kläder av skinn åt Adam och hans hustru och klädde dem.”

1 Mos 3:21

 

Detta första ”offer” pekar fram mot alla de offer som skulle komma att tillfälligt skyla Israels folks synd. Men eftersom alla dessa offer endast skylde, och inte tog bort, synder så behövde de göras om och om igen. Men även dessa offer pekade fram mot något större.

 

”Lagen ger en skuggbild av det goda som kommer, men inte tingen i deras verkliga gestalt. Därför kan aldrig lagen genom samma offer som ständigt frambärs år efter år fullkomna dem som träder fram. Annars hade man väl slutat offra? De som tjänstgör hade då redan varit renade en gång för alla och inte längre haft några synder på sitt samvete. Men nu ligger i offren en årlig påminnelse om synderna, för tjurars och bockars blod kan omöjligt utplåna synder.”

Hebreerbrevet 10:1-4

 

Och vidare…

 

Och i kraft av den viljan är vi helgade, genom att Jesu Kristi kropp har offrats en gång för alla. Alla andra präster står och förrättar sin tjänst dag efter dag och bär gång på gång fram samma offer som aldrig kan ta bort synderna. Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har sedan satt sig på Guds högra sida och väntar nu på att hans fiender ska läggas som en pall under hans fötter. Med ett enda offer har han för all framtid fullkomnat dem som helgas.”

Hebreerbrevet 10:10-14

 

”Så led också Kristus en gång för era synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe för att föra er till Gud”

1 Petrusbrevet 3:18

 

”Hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud.”

Romarbrevet 6:10

 

Gud är alltså Rättfärdig och Helig. Men i sin enorma Kärlek offrade Jesus sig själv som det slutgiltiga offret för vår synd. En gång för alla. För att vi inte skulle behöva bli dömda för våra gärningar, utan friade för vad Jesus gjorde för oss på korset. Han dog i vårat ställe, och Han uppstod sedan igen för att vi skulle få evigt liv med Honom.

 

Vad vi behöver göra är att ta emot den gåvan, omvända oss 180⁰ ­och följa Honom.

Allmänt, Andlighet, Apologetik, Teologi | Andlighet, Apologetik, Bibeln, Teologi | |
Upp