67. Tusenårsriket 2

(null)

Även publicerat på berea.se


Innan jag börjar gå in på vad det står i bibeln om själva tusenårsriket behöver jag nämna att inte alla kristna tror som jag. Precis som i frågan om uppryckelsen så finns det grupper som tolkar bibelns texter på olika sätt. Den position som de flesta kommer fram till om de tolkar bibeln bokstavligt, och den position som jag håller, kallas Pre-millennialism. Pre betyder före och millennium betyder tusen år. Vi tror alltså att Jesus kommer att komma tillbaks till jorden före en period av tusen år, då Han kommer att sitta som Kung i Jerusalem och regera över hela världen.


Två andra positioner i frågan som egentligen inte skiljer sig speciellt mycket från varandra är Post-millennialism och A-millennialism. Post betyder efter, de tror att Jesus kommer tillbaks efter de tusen åren. Alltså att Jesus kommer att regera över hela världen från sin tron i himlen under tusen år, sedan ska Han hämta oss till sig. A är en negation och betyder alltså ungefär "inget". A-millennialisterna tror alltså inte på några tusen år alls. De tror mer att Jesus regerar från sin tron i himlen nu, och att Han har gjort det sedan Han for upp till himlen efter sin uppståndelse.


För att komma fram till någon av dessa två slutsatser finns det många texter i bibeln som man helt enkelt måste tolka bildligt. Och det är klart att vissa texter i bibeln ska tolkas bildligt, men när så är fallet så är det väldigt tydligt i sammanhanget att det ska tolkas just bildligt. Man kan inte ta vilken text som helst i bibeln och säga att den inte menar vad den säger, för då betyder ju till slut ingenting i bibeln någonting längre.


Att dessa två sista positioner har blivit så stora har mycket med de tidiga så kallade kyrkofäderna att göra. Augustinus var inte den första att tänka på det sättet, men han var i sin bok Guds stad den första att systematisera detta. Augustinus var vad vi kallar en Post-millennialist. Han trodde alltså att Jesus skulle styra världen i tusen år från himlen, sedan skulle Han komma tillbaks. Problemet var att Augustinus daterade början av detta styre vid Konstantin den stores kröning till kejsare på 300-talet e.Kr. Han trodde alltså att Jesus skulle komma tillbaks på 1300-talet. 


Bland annat den katolska kyrkan svalde denna hypotes med hull och hår. 

Men när Jesus inte kom tillbaks på 1300-talet blev man ju tvungen att tolka om Augustinus teorier. Istället för att gå tillbaks till bibelns texter och se vad det egentligen står så valde man att helt enkelt tolka om "tusen år" till "en lång tidsperiod". På så sätt kunde ju Jesu återkomst dröja hur länge som helst. 


Men hur skulle då detta styre gå till? Jo, tanken var att Jesus skulle styra alla folk på jorden genom sitt folk. Alltså genom kyrkan. Och den tanken var nog god från början. Man ville bygga ett samhälle på rättfärdighet. Ett samhälle som skulle fungera efter bibelns alla bud. 


Olika grupper har genom historien försökt bygga Guds rike på jorden. Detta har dock alltid varit dömt att misslyckas redan från start. Anledningen är att vi människor är syndare. Ingen är alltså rättfärdig i grunden. Även den kristna kyrkan består ju av en samling syndare som har blivit förlåtna genom tro. Så att ett rättfärdigt samhälle skulle kunna skapas på jorden innan Jesu återkomst är i min mening föga troligt.


Eftersom alla är syndare så har det i dessa samhällen förr eller senare alltid uppstått problem av olika slag. Och eftersom alla ledarna i dessa samhällen också har en syndig natur så har de misslyckats med att lösa dessa problem. Detta har sedan lett till förtryck, våld, eller krig.


Det är ju inte bara den katolska kyrkan som genom våld och förtryck har försökt bygga Guds rike på jorden. Till och med en av reformatorerna föll in i det mönstret. John Calvin höll en tid Genève i ett järngrepp av i stort sett samma anledning som påvarna försökte kontrollera hela världen. Att försöka bygga Guds rike på jorden är alltså något som ofta har lett till stor ondska i världen. Även Hitler talade på sin tid ibland i dessa termer, och det vet vi ju hur det gick.


Men tanken att bygga detta rike är tyvärr ändå något som lever kvar hos många som kallar sig kristna idag. Nu för tiden hör man ibland uttryck som Dominionism eller Kingdom Now-teologi. Tanken inom den teologin är precis vad den låter som. Man tror att det är kyrkans uppgift att råda (take dominion) över världen och att skapa Riket Nu. Det finns till och med en mer militant grupp som kallar sig för Joels Army, och som ibland uttrycker sig på ett mer militäriskt och våldsamt sätt.


När vi talar om de här grupperna måste vi förstå att de varken är Post-millennial eller A-millennial. De flesta av dem är nog Pre-millennialister precis som jag. Skillnaden är att de har fått för sig att det är kyrkans uppgift att ta över världen. För först när vi har gjort det kan Jesus komma tillbaks och regera. Vart de hittar det i bibelns texter har jag faktiskt ingen aning om. För om man läser bibeln, och då speciellt Uppenbarelseboken så ser det inte ut som om världen blir bättre och bättre mot slutet. Tvärt om.


Så här skriver Paulus om den sista tiden:


"Men detta ska du veta, att i de sista dagarna ska det komma svåra tider. För människorna ska då bara tänka på sig själva, vara penningkära, skrytsamma, stolta, hädiska, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, oheliga, kärlekslösa, oförsonliga, förtalare, omåttliga, obehärskade, de ska hata det goda, förrädiska, besinningslösa, uppblåsta. De ska älska njutning mer än Gud. De ska ha ett sken av gudsfruktan, men förneka dess kraft. Vänd dig bort från sådana."

Andra Timoteusbrevet 3:1-5


Och det här är vad Johannes ser i sin uppenbarelse ska hända om och om igen under de sista åren innan Jesus kommer tillbaks:


"Men resten av människorna, som inte hade blivit dödade av dessa plågor, omvände sig inte från sina händers verk, så att de slutade tillbe onda andar och avgudar av guld och silver och koppar och sten och trä, som varken kan se eller höra eller gå. Och inte heller omvände de sig från sitt mördande eller från sina trolldomskonster eller från sin otukt eller från sina stölder."

Uppenbarelseboken 9:20-21


För de mer sansade människorna som inte vill gå med i Joels Army finns det en hel del kända TV-predikanter varav många ingick i vad som i alla fall för ett par år sedan kallades NAR (New Apostolic Reformation). Jag vet dock inte om de kallar sig så längre. Hur som helst har bland annat dessa personer utarbetat en mer fredlig plan för att bygga Guds rike på jorden. Man kallar det "The Seven Mountain Mandate". 


Strategin här är att genom att uppmuntra sina anhängare, framför allt de unga, att utbilda sig och inta viktiga positioner i samhället kunna överta "samhällets sju berg". Dessa "berg" är utbildning, religion, familj, affärsliv, regering/militär, konst/underhållning samt media. Om kyrkan lyckas ta kontrollen över dessa sju områden över hela världen tror man att världen kan uppnå det tillstånd då Jesus kan komma tillbaks.


Den här tanken att kyrkan ska ta över världen för att Jesus ska kunna komma tillbaks har som sagt ingen grund i bibeln. För att understryka detta lägger jag ut delar av en text från Uppenbarelseboken. Det är den text som beskriver Jesu återkomst tydligast. 


"Och jag såg himlen öppen, och se, en vit häst och den som satt på den heter Trofast och Sann, och han dömer och strider i rättfärdighet...


...Och jag såg vilddjuret och jordens kungar och deras härar församlade till strid mot honom som satt på hästen och mot hans här. Och vilddjuret blev gripet tillsammans med den falske profeten som hade gjort tecken inför honom, genom vilka han hade förfört dem som tog vilddjurets märke och dem som tillbad dess bild. De kastades båda levande i den brinnande sjön som brinner med svavel. Och de övriga dödades med svärdet, som gick ut ur munnen på honom som satt på hästen. Och alla fåglarna blev mättade av deras kött."

Uppenbarelseboken 19:11, 19-21


Det står att jordens kungar och deras härar församlas till strid mot Jesus när Han kommer tillbaks. Om nu kyrkan har tagit över samhällets sju berg och blivit kungar på jorden, varför skulle vi då gå i strid mot Jesus?


 

Mycket av dessa tankegångar kommer som sagt från de så kallade kyrkofäderna. Men det var inte alla i den tidiga kyrkan som tolkade bibeln på det sättet. Det fanns en annan grupp, som utgick från Antiokia, som studerade och tolkade bibeln bokstavligt. När man talade om eskatologi, alltså läran om den sista tiden, kallades dessa för kiliaster. 


Kiliasterna, efter grekiskans chilia, som betyder 1000, trodde att Jesus skulle komma tillbaks och regera från Davids tron i Jerusalem i tusen år. Vissa av dem såg skapelseberättelsen som en profetia. Jorden skapades på 6 dagar, sedan vilade Gud på den sjunde dagen. Det skulle enligt dem gå 6000 år från att jorden skapades till att Jesus kom tillbaks. Sedan skulle Han regera i 1000 år.


Det här går ju inte att bygga en lära på. Tiden för Jesu återkomst har ju alltid varit oviss. Men i våra dagar tycker jag att det är en intressant tanke. Världen skapades enligt bibeln för cirka 6000 år sedan, och med allt som händer idag skulle man ju kunna tro att de sista tusen åren är nära nu. Men som sagt, man ska inte hänga upp sig på sådant, för ingen vet när det kommer att hända. Vi vet ju inte ens om skapelseberättelsen är en profetia. Många av profetiorna i bibeln vet man inte hur de kommer att uppfyllas förrän de uppfylls. Vad vi med säkerhet kan veta är dock att alla verkliga profetior i bibeln förr eller senare kommer att uppfyllas.




Det kan vara mycket intressant att läsa vad de så kallade kyrkofäderna skrev. De var oftast starkt troende och mycket intelligenta, och de tacklade och nystade ut en hel del problem på sin tid. Däremot ska man vara noga med att inte värdera deras åsikter för högt. Du ska få tre anledningar till det här.



1, De var inte inspirerade, och därmed inte ofelbara. 


Som sagt, de gjorde mycket gott. De förkastade officiellt falska läror och korrupta texter. De försvarade grundläggande doktriner som treenighetsläran, Jesu gudom, jungfrufödseln och så vidare. De förde kristendomen vidare. Många av dem dog också för sin tro. Men trots detta kan vi inte sätta dem på samma nivå som bibeln. För bibeln är inspirerad, alltså utandad, av Gud själv. Så varje ord i bibeln är sant. Och det gäller inte för kyrkofäderna.


"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet,"

Andra Timoteusbrevet 3:16



2, De levde i fel tidsepok för att förstå eskatologi.


I Daniels bok kan vi läsa om hur Daniel fick en hel del uppenbarelser som gällde framtiden. Själv förstod han inte hur dessa skulle tolkas, men ängeln som talade med honom sa så här:


"Men du, Daniel, ska gömma dessa ord och försegla bokrullen till den sista tiden. Många ska forska i den och kunskapen ska bli stor.""

Daniel 12:4


Det var alltså inte Daniels uppgift att förstå allt han hade skrivit. Det skulle framtida generationer göra. Och så fungerar det ofta med profetior i bibeln. Ju närmare man kommer deras uppfyllelse desto mer förstår man vad de betyder. Det kallas för  progressiv illuminering (gradvis ökande upplysning). Så eftersom kyrkofäderna levde för så länge sedan så hade de andra frågor som de behövde brottas med. Visst kunde de i stora drag förstå vad som skulle komma att hända, men inte lika detaljerat som vi kan. 



3, Paulus varnade för falska läror.


Paulus varnade för att det redan tidigt i kyrkans historia skulle komma in människor och predika falska läror. Så här säger han:


"För detta vet jag, att sedan jag har lämnat er, ska grymma vargar komma in bland er, och de ska inte skona hjorden. Och bland er själva ska det träda fram män som ska predika villoläror, för att dra lärjungar till sig själva."

Apostlagärningarna 20:29-30


Så bara för att någon sa något för länge sedan, betyder det inte att det är sant.




Fortsättning följer...


Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Historia, Religion, Teologi | |
Upp