45 Uppryckelsen 3

(null)




Okej, tänker kanske någon. Israel har sin historia, och den värsta tiden i världshistorien ligger framför oss. Så det är klart att man skulle vilja komma härifrån innan allt det här händer. Men är verkligen det där med uppryckelsen något som har sin grund i bibeln, eller kommer det från en mänsklig flykt-mentalitet?


Jag är så glad att du frågade!


Jesus gav som sagt en liten hint om det här i samband med att Han uppväckte Lasarus.


"Jesus sa till henne: Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig, han ska leva, om han än dör. Och var och en som lever och tror på mig ska aldrig i evighet dö. Tror du detta?"

Johannesevangeliet 11:25-26


Han gav också en lite längre utläggning av ämnet när Han talade till lärjungarna i övre rummet. Det här är alltså en del av ett tal av Jesus där Han lade grunden för mycket av det som Paulus sedan skulle utveckla i sina brev. Det kan vara bra att veta att Han sa det här till alla sina lärjungar, utom Judas som hade gått för att förråda Honom.


"Låt inte era hjärtan oroas. Ni tror på Gud, tro också på mig. I min Faders hus finns många boningar. Och om det inte vore så, skulle jag ha sagt er det. Jag går bort för att bereda plats åt er. Och när jag har gått bort för att bereda plats åt er, ska jag komma tillbaka och ta er till mig, för att också ni ska vara där jag är."

Johannesevangeliet 14:1-3


Det är ju tydligt att det här inte handlar om Jesu återkomst. Det står ju inte att Han ska vara där vi är, utan att han ska komma och ta oss till sig, så att vi ska vara där Han är.


Paulus utvecklar det här, under inspiration av den Helige Ande förstås, vid flera tillfällen i sina brev. Men framför allt i breven till församlingen i Tessaloniki. En församling som Paulus hade varit och predikat i tidigare. Antagligen hade han gått in ganska djupt på att förklara den sista tiden för dem, och hur de skulle bli räddade. Nu hade det dock gått en liten tid och några medlemmar i församlingen hade dött.

Till dem skriver han:


"För detta säger vi er med ett Herrens ord, att vi som lever och är kvar till Herrens återkomst, inte alls ska komma före dem som har somnat in. För Herren ska själv stiga ner från himlen med ett befallande rop, med ärkeängelns röst och med Guds basun, och först ska de som dött i Kristus uppstå. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren."

1Tes 4:15-17


"Med ett Herrens ord" står det. Här ser vi ju Jesu ord till Lasarus syster. Att den som tror på Honom ska leva om han än dör, och den som lever och tror ska aldrig någonsin dö.


"Ryckas upp" här kommer från det grekiska ordet Harpazo. När bibeln översattes till latin använde man där ordet Raptura, vilket i det engelska språket blev Rapture. Men i det svenska språket kallar vi det oftast Uppryckelsen.


Församlingen hade sedan nåtts av rykten och falska brev som sade sig komma från Paulus. De hade därför börjat tro att uppryckelsen redan hade skett, att de hade missat den och att Herrens Dag (vedermödan) nu var här.


"Men vi ber er, bröder, angående vår Herre Jesu Kristi återkomst och vårt församlande till honom, att ni inte så fort tappar fattningen och blir skrämda, vare sig genom någon ande eller genom något ord eller genom något brev, såsom det vore sänt från oss, som om Kristi dag stod för dörren."

Andra Tessalonikerbrevet 2:1-2


Sedan fortsätter han med några verser som sedan 1500-talet har varit mycket omdiskuterade.


"Låt ingen bedra er på något sätt. För den dagen kommer inte, om inte avfallet först har skett, och syndens människa, fördärvets son, har blivit uppenbarad, som är en motståndare och upphöjer sig själv över allt som kallas Gud eller som dyrkas, så att han sätter sig i Guds tempel såsom Gud och utger sig för att vara Gud. Minns ni inte att jag sa er detta, när jag ännu var hos er? Och nu vet ni vad som hindrar så att han först kan uppenbaras i sin egen tid. För laglöshetens hemlighet är redan verksam, men bara till dess att han som nu hindrar har tagits bort. Och då ska den laglöse uppenbaras, han som Herren ska döda med sin muns anda och förgöra vid sin synliga återkomst."

Andra Tessalonikerbrevet 2:3-8 


I andra meningen i verserna ovan ser ni ordet "avfallet". Det är en översättning av det grekiska ordet "apostasia" som kan betyda avfall, revolt eller helt enkelt bortfärd/uppbrott. 


 I alla översättningar före år 1500 användes ordet bortfärd, uppbrott eller liknande, vilket i stort sett alla skulle ha läst som ett fysiskt avlägsnande, typ uppryckelse.

Efter reformationen, då den protestantiska läran började spridas på allvar, valde de katolska översättarna att använda ordet revolt. Detta för att försöka få bibliskt stöd för att den protestantiska "revolten" var något dåligt som banade väg för antikrist.


Översättarna till King James Bible, den bibel jag föredrar framför alla andra just nu, tänkte då tyvärr att de kunde spela samma spel. De valde att använda ordet "avfall" för att peka på den katolska kyrkans avfall från den bokstavliga bibliska läran.


Men läser man ordet i sin kontext så ser man att ordet bortfärd, som är den överlägset vanligaste betydelsen av ordet apostasia, vore att föredra. Tyvärr har valet av ordet avfall mynnat ut i en lära om att en tid när kyrkan vänder sig bort från bibeln måste komma innan uppryckelsen. Det stämmer dock inte. Visst ser vi det hända just nu. Men det har hänt förut också. Och själva tanken med uppryckelsen är, som vi ska se senare, att den kan ske när som helst. Många tecken kommer att föregå Jesu återkomst till jorden, men inget tecken föregår uppryckelsen.




Om vi läser vidare i texten så förklarar alltså Paulus följande: 

Först måste uppryckelsen ske. Sedan ska Antikrist komma till makten. Antikrist kommer sedan att sätta sig i det tempel som kommer att byggas på tempelberget i Israel (tempel nr 3) och utropa sig själv till gud. Jesus ska sedan komma tillbaks och utplåna Antikrist "med sin muns anda". Han kommer antagligen bara att säga något eller några ord för att förgöra Antikrist och hans rike.


Men det står något lite besynnerligt mot slutet av texten. Det står:  "Och nu vet ni vad som hindrar så att han först kan uppenbaras i sin egen tid. För laglöshetens hemlighet är redan verksam, men bara till dess att han som nu hindrar har tagits bort ." Vem är det Paulus skriver om här? Vem kan hindra Djävulens plan, Antikrists framträdande och de starkaste av politiska makter för den delen?


Som jag skrev tidigare så är den största skillnaden mellan kyrkoåldern och de andra tidsåldrarna (dispensations) att från den stund då vi omvänder oss och tar emot Jesus som vår frälsare har vi den Helige Ande inom oss. Han finns där som ett sigill, en bekräftelse på att vi tillhör Kristus, och Han kommer aldrig att lämna oss. 


Det här gällde inte i tidigare tidsåldrar. Anden lämnade till exempel kung Saul. När det gäller David så verkar Han ha kommit och gått. David ber ju faktiskt att Anden inte ska lämna honom. 


"Förkasta mig inte från ditt ansikte och ta inte din helige Ande ifrån mig."

Psaltaren 51:13


Det här betyder inte att Saul eller David förlorade sin frälsning när Anden lämnade dem. Det betyder bara att Anden verkar på ett annat sätt nu än vad han gjorde då.


Inte heller i vedermödan verkar det här gälla. Anden kommer förstås att verka på jorden då också, annars skulle ju ingen bli frälst. Men det är inte säkert att Han kommer att verka på samma sätt som nu. För den troende kyrkan, Jesu församling som också kallas Kristi brud, kommer ju inte att vara kvar. Den församling som fick följande löften.


"Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare, för att han ska vara hos er för alltid, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot, eftersom den inte ser honom och inte känner honom. Men ni känner honom, eftersom han förblir hos er och ska vara i er."

Johannesevangeliet 14:16-17


"Men Hjälparen, den Helige Ande, som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt det jag har sagt er. Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er så som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte rädda."

Johannesevangeliet 14:26-27


"Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, ska jag sända honom till er."

Johannesevangeliet 16:7



Vissa tror att "den som hindrar" är ärkeängeln Mikael. Men jag tror inte det. För Mikael verkar inte strida mot Djävulen i sin egen kraft.


"Men när överängeln Mikael kom i strid med djävulen och tvistade om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom, utan sa: Må Herren straffa dig."

Judas Brev 1:9


Den ende jag kan tänka mig att det handlar om är den Helige Ande som genom den troende universella kyrkan håller ondskan tillbaka.

En dag kommer den Andefyllda kyrkan att "tas bort", alltså ryckas upp. Från den dagen kommer ondskan i världen att få sitt utrymme och kunna välja sin ledare.



Vad är det då som händer vid uppryckelsen? Kommer alla troende kristna att falla döda ner så att deras själar kan fara upp till himlen? Kommer det alltså ligga en massa döda kroppar över allt eller kommer de att försvinna? Eller kommer kanske de som är kvar att se oss sakta flyga upp mot himlen och försöka få tag i någon av oss för att följa med upp? Kommer vi kanske, som man tror inom hinduismen, att bli ett med världssjälen? 


Paulus förklarar det så här:


"Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunen. För basunen ska ljuda och de döda ska uppstå oförgängliga och vi ska förvandlas. För detta förgängliga måste klä sig i oförgänglighet och detta dödliga måste klä sig i odödlighet. Men när detta förgängliga har klätt sig i oförgänglighet och detta dödliga har klätt sig i odödlighet, då ska det ord fullbordas som står skrivet: Döden är uppslukad i seger. Du död, var är din udd? Du grav, var är din seger?"

Första Korintierbrevet 15:51-55


Vi ska alltså förvandlas. Vi kommer inte att dö. Vår kropp kommer inte att bli kvar här. Utan vi kommer att få en kropp som är lik den som Jesus hade efter uppståndelsen och fortfarande har. 

Och hur fungerar den då? Några saker vet vi. Den kommer att vara odödlig. Det stod ju att detta döda ska klä sig i odödlighet. Ser vi sedan på vad Jesus gjorde efter sin uppståndelse så blir det ganska intressant. 


"Senare samma dag, på kvällen, den första i veckan, då lärjungarna av rädsla för judarna var samlade bakom låsta dörrar, kom Jesus och stod mitt ibland dem och sa till dem: Frid vare med er."

Johannesevangeliet 20:19


"Och åtta dagar därefter var hans lärjungar inne igen, och Tomas var med dem. Då kom Jesus medan dörrarna var låsta och stod mitt ibland dem och sa: Frid vare med er."

Johannesevangeliet 20:26


Han gick alltså genom låsta dörrar. Vilket skulle kunna få vissa att tro att Hans uppståndelse endast var andlig. Men vi läser vidare i Lukas evangelium.


"Men de blev förskräckta och greps av fruktan, de trodde att de såg en ande. Då sa han till dem: Varför är ni förskräckta? Och varför låter ni tvivel stiga upp i era hjärtan? Se mina händer och mina fötter, att det är jag själv. Rör vid mig och se, för en ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har. Och när han hade sagt detta, visade han dem sina händer och fötter. När de på grund av glädje och förundran fortfarande inte trodde, sa han till dem: Har ni något att äta här? Då gav de honom en bit stekt fisk och en bit honungskaka. Och han tog och åt det inför deras ögon."

Lukasevangeliet 24:37-43


Jesus har alltså en kropp som kan vidröras och som kan äta. 



Och visst, det kommer bli fantastiskt med en kropp som är odödlig, inte åldras eller blir sjuk, kan gå genom väggar men ändå kan äta. Men framför allt. Och det jag ser fram emot mest med min nya kropp. Det är att vi kommer att ha blivit av med vår syndiga natur. 

Vi kommer inte ha förmågan att synda, för vi kommer inte att ha något behov, något begär eller någon längtan efter att synda. Vi kommer inte heller kunna bli frestade att synda Hur kan jag veta det? Jo det står så här:


"Älskade, vi är nu Guds barn, och det är ännu inte uppenbart vad vi ska bli. Men det vet vi, att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för vi ska få se honom som han är."

Första Johannesbrevet 3:2


Och så här:


"Men vi har vårt medborgarskap i himlarna, varifrån vi även väntar Frälsaren, Herren Jesus Kristus, som ska förvandla vår förgängliga kropp, så att den blir lik hans härlighetskropp, genom den kraft varmed han också förmår underlägga sig allt."

Filipperbrevet 3:20-21


Jesus hade ingen synd. Det är själva poängen med jungfrufödseln. Det var också därför Han kunde ta våra synder upp på korset. 

Vi vet ju också att syndens lön är döden (Romarbrevet 6:23) och i våra nya kroppar kommer vi aldrig någonsin att dö. Alltså måste vi ha blivit helade från vår synd.


Och det är vad jag ser fram emot mest med min framtida kropp.

(På andra plats kommer äta utan att gå upp i vikt och riskera hjärt och kärlsjukdomar.)



Fortsättning följer...





Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Teologi | |
Upp