107. Det andliga kriget mot Israel. Del 2



Även publicerad på berea.se.

\n\n

"Då sade Herren Gud till ormen: "Eftersom du gjort\ndetta, ska du vara förbannad bland alla boskapsdjur och vilda djur. På din buk\nska du gå, och jord ska du äta så länge du lever. Jag ska sätta fiendskap\nmellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han ska\nkrossa ditt huvud och du ska hugga honom i hälen."

Första Moseboken 3:14-15

\n\n

 

\n\n

Efter att Gud har uttalat denna dom över ormen kan vi\nfölja en lång rad händelser i bibeln där vi ser hur Djävulen försöker stoppa\ndenne Messias från att över huvud taget bli född. Och till en början så kan det\nju ha verkat som en lätt uppgift för honom, för människorna var inte så många.

\n\n

 

\n\n

Kain och Abel:


\n\n

Eva födde först Kain, sedan Abel. När hon fick sin första\nson Kain sa hon något intressant.

\n\n

\n\n

"Mannen låg med sin hustru Eva, och hon blev\nhavande och födde Kain. Då sade hon: "Jag har fått en man från Herren."   

\n\n

Första Moseboken 4:1


\n\n

Ordet "från", eller ibland "med hjälp av" i\nsista raden är i många översättningar kursiverat. Det betyder att de som\növersatt bibeln har infogat det ordet i texten för att den ska bli lättare att\nförstå. Oftast är det här en mycket bra sak att göra, eftersom meningar kan\nbyggas på så olika sätt i olika språk. Men här tror jag, och många teologer med\nmig, att ordet har förstört betydelsen av meningen mer än det har hjälp till\natt förtydliga den. Meningen i sin grundform, utan ordet  "från", skulle då lyda:

\n\n

"Mannen låg med sin hustru Eva, och hon blev\nhavande och födde Kain. Då sade hon: "Jag har fått en man, Herren."   

\n\n

Första Moseboken 4:1


\n\n

Gud hade ju lovat Eva att från henne skulle det komma en räddare\nsom skulle förgöra ormen. Så det är ju inte så konstigt om hon trodde att\nhennes förstfödde son skulle vara denne Frälsare. Men som vi vet så var han\ninte det. För Adam och Eva fick en son till. Abel. En som faktiskt verkar ha hållit\nsig mer till Gud än vad Kain gjorde. Detta ledde till att Kain blev en mördare\noch Abel miste sitt liv. Perfekt, tänkte ormen, uppdraget slutfört.

\n\n

Men vad Djävulen inte räknade med var att Adam och Eva\nskulle få många söner och döttrar efter Kain och Abel. Den som skulle visa sig\nvara förfader till Frälsaren var Set. Det här var Djävulens första försök att\nstoppa Messias från att födas. Men människorna fortsatte att föröka sig.

\n\n

 

\n\n

Nefilím:

\n\n

\n\n

"När människorna började föröka sig på jorden och\ndöttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och\nde tog till hustrur alla de ville ha. Då sade Herren: "Min Ande ska inte bli\nkvar i människorna för alltid på grund av deras förvillelse. De är kött och\nderas tid ska vara hundratjugo år."  Vid\ndenna tid, då Guds söner gick in till människornas döttrar och dessa födde barn\nåt dem, och även senare, levde våldsverkarna på jorden. Detta var forntidens\nväldiga män som var så ryktbara."  

\n\n

Första Moseboken 6:1-4

\n\n

 

\n\n

Sedan 300-talet efter Kristus har de här verserna diskuterats\nmycket inom den kristna kyrkan. För vad är det egentligen som händer här? Vilka\när Guds söner? Vilka är människornas döttrar? Och varför kallas deras\navkomlingar "våldsverkarna"?


\n\n

Den enda tolkning av dessa verser som existerade från att\nde skrevs till 300-talet efter Kristus var den bokstavliga. Och om du är\nuppvuxen eller undervisad i ett sammanhang där du fått höra att Djävulen bara\när en symbol för ondskan i världen så måste du nog hålla i dig lite nu.\nUttrycket Guds söner används endast två gånger i bibeln innan Första Moseboken\nskrevs. Och då förstås i Jobs bok.

\n\n

\n\n

"En dag hände det att Guds söner kom och trädde\nfram inför Herren, och Åklagaren kom också med bland dem."

\n\n

Job 1:6

\n\n

 

\n\n

Ordet "Åklagaren" är på hebreiska Satán. Så vi ser här\natt Guds söner inte är människor, utan änglar. Eftersom Satan är med så ser vi\nockså att det handlar om både goda och fallna änglar. Och det är ju inte så\nkonstigt att de alla kallas för Guds söner, för de är ju alla skapade direkt av\nGud själv.

\n\n

Enligt den här tolkningen skulle det alltså handla om\nfallna och upproriska änglar som kom ner till jorden och beblandade sig med\nmänniskornas döttrar. Tillsammans fick de barn som i den hebreiska texten\nkallas "nefilim". I vissa översättningar, bland andra Svenska Folkbibeln som\njag citerade här, används ordet "våldsverkarna". Men ordet betyder mer\nbokstavligt "de fallna", eller "jättarna".

\n\n

 

\n\n

Den andra tolkningen, som härstammar från 300-talet, menar\natt Guds söner skulle vara män från det gudaktiga släktledet som utgick från\nSet. Medan människornas döttrar skulle vara kvinnorna från Kains ogudaktiga\nsläktled. Dessa tillsammans skulle på något sätt ha fått barn som blev mäktiga\npå jorden, kallades "de fallna", och verkar ha varit enormt storvuxna.

\n\n

Eftersom vissa människor som folk såg upp till väldigt\nmycket höll till den här tolkningen, bland andra Augustinus, så blev den självklar\ni många kyrkliga sammanhang.

\n\n

 

\n\n

Det här med om ordet nefilim rent grammatiskt betyder fallna\neller jättar ska jag låta vara osagt, för doktorer i de semitiska språken\ntvistar fortfarande om det. Men att det var något speciellt med dem kan vi ju\nkonstatera. Annars hade de nog inte fått en egen benämning i bibeln. Dessutom\nsäger spionerna som Moses skickade ut för att undersöka Kanaans land innan man\nskulle inta det såhär:

\n\n

\n\n

"Vi kan inte dra upp mot det folket, för de är för\nstarka för oss." Inför Israels barn talade de illa om landet där de hade spejat\noch sade: "Landet som vi har vandrat igenom och spejat i är ett land som förtär\nsina inbyggare, och allt folk som vi såg där var resliga män. Vi såg också\njättarna [nefilim] där – Anaks barn kom från jättestammen – och\nvi var som gräshoppor i våra egna ögon, och så var vi också i deras ögon."

\n\n

Fjärde Moseboken 13:32-34 [Min ändring]

\n\n

 

\n\n

Här översätts ordet nefilim till jättarna. Så möjligheten\nfinns ju att de var mycket, mycket stora.

\n\n

 

\n\n

Som du säkert anar så är jag ganska klar över vilken av\ndessa tolkningar jag håller mig till. Och som vanligt är det den bokstavliga\ntolkningen. Den som faktiskt verifieras i Judas brev.

\n\n

"Och\nde änglar som inte behöll sitt ursprung, utan övergav sin egen boning, dem har\nhan med eviga bojor förvarat i mörkret till domen på den stora dagen. Så har\nockså Sodom och Gomorra och städerna där omkring, som på samma sätt som de\nbedrev otukt och gick efter främmande kött, blivit satta till ett exempel och\nlider den eviga eldens straff."

\n\n

Judas\nbrev 1:6-7

\n\n

 

\n\n

Här\nstår det att vissa änglar övergav sin egen boning, och i likhet med Sodom och\nGomorras invånare bedrev de otukt och gick efter främmande kött. Men resultatet\nblev att dessa änglar hålls fångna i mörkret med bojor.

\n\n

Även\nPetrus skriver om det här. Och han sätter också in det i kontexten med Noas\nflod.

\n\n

"För\nGud skonade ju inte änglarna som syndade, utan störtade ner dem i avgrunden och\növerlämnade dem åt mörkrets kedjor, för att förvaras till domen. Och han\nskonade inte heller den gamla världen men bevarade rättfärdighetens förkunnare,\nNoa, själv den åttonde, när han lät floden stiga över de ogudaktigas\nvärld."

\n\n

Andra Petrusbrevet 2:4-5

\n\n

 

\n\n

Om man däremot väljer den senare tolkningen, den från\n300-talet, så finns det vissa frågor som blir mycket svåra att svara på.

\n\n

1, Ligger gudaktighet, frälsning och tro i våra gener och\nvilken släkt vi tillhör?

\n\n

2, Hur kommer det sig att just dessa barn blev så\nmäktiga, troligtvis storvuxna och blev kallade "de fallna"?

\n\n

3, Om det nu fanns ett gudaktigt släktled. Hur kommer det\nsig att de inte fick följa med på Noas ark?

\n\n

 

\n\n

Och på tal om Noa så är det faktiskt intressant att när bibeln\nbeskriver honom så står det:

\n\n

\n\n

"Detta är Noas fortsatta historia. Noa var en\nrättfärdig man och fullkomlig bland sina samtida. Han vandrade med Gud."

\n\n

Första Moseboken 6:9

\n\n

 

\n\n

Noa var alltså en rättfärdig man. Och som vi vet så\nkommer rättfärdighet genom tro. Men det står också att han var fullkomlig bland\nsina samtida. Vad betyder det? Var Noa syndfri? Inte alls. När det står att han\nvar fullkomlig här så används ett uttryck som också används för att beskriva de\ndjur som senare var tillåtna att offra till Gud. De skulle vara felfria, utan fläck\neller skrynkla. Så det här uttrycket kan ha att göra med att Noas gener var\nintakta.


\n\n

Jaha, det här var konstigt, men vad har det med det\nandliga kriget mot Israel att göra?

\n\n

Djävulen hade försökt att stoppa den kommande Frälsaren\ngenom att få Kain att mörda Abel. Men det försöket misslyckades, för det var\ngenom Set som Frälsaren skulle komma. Det här med att Djävulen skickade sina\nundersåtar för att producera avkomma med kvinnorna på jorden kan mycket väl ha\nvarit ännu ett försök att stoppa denne Frälsare från att över huvud taget bli\nfödd. För om han kunde förstöra människornas gener så pass att de inte längre riktigt\nvar människor, så skulle han kanske lyckas.

\n\n

Man kan ju tycka att en flod som utrotar hela\nmänskligheten utom åtta personer är ett överdrivet tilltag från Guds sida. Men\nom man ser det från den här vinkeln så kanske det inte var så hårt som vi tror.\nFör om DNA från demoner redan hade börjat spridas över jorden så kan vi ju\nförstå att Gud satte stopp för det. Det här kan ju också förklara versen:

\n\n

\n\n

"Och Herren såg att människornas ondska var stor på\njorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom\nonda."

\n\n

Första Moseboken 6:5

\n\n

 

\n\n

Men som vi vet så hade Gud en plan. För om Han har sagt\natt det ska komma en Frälsare och krossa ormens huvud så kommer det att bli så.\nDärför fortsätter texten:

\n\n

\n\n

"Men Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon."

\n\n

Första Moseboken 6:8

\n\n

 

\n\n

Så även det här försöket misslyckades. Djävulen hade inte\nkunnat förleda eller korrumpera människan tillräckligt för att stoppa Messias.\nOch människorna blev återigen många och spreds ut över jorden.

\n\n

Men som det verkar så skulle han återigen se sin chans\nnär Gud började rikta in sig på en speciell man. Abraham. 


Fortsättning följer...




\n\n
Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Historia, Religion, Teologi | | Kommentera |
Upp