102. De 10 Jungfrurna. Del 1

(null)


Även publicerad på berea.se





"Då ska himmelriket bli likt tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Men fem av dem var visa, och fem var oförståndiga. De oförståndiga tog sina lampor, men tog ingen olja med sig. Men de visa tog olja i sina kärl, tillsammans med sina lampor. När brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. 


Men vid midnattstid hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. Då stod alla dessa jungfrur upp, och gjorde i ordning sina lampor. Och de oförståndiga sa till de visa: Ge oss av er olja, för våra lampor slocknar. Men de visa svarade: Den skulle inte räcka till för både oss och er. Utan gå hellre bort till dem som säljer, och köp åt er själva. 


Och medan de gick för att köpa, kom brudgummen. Och de som var redo gick in med honom till bröllopet, och dörren stängdes. Men efteråt kom även de andra jungfrurna och sa: Herre, Herre, öppna för oss. Då svarade han och sa: Sannerligen säger jag er: Jag känner er inte. Vaka därför, för ni vet varken dagen eller stunden, när Människosonen kommer."

Matteusevangeliet 25:1-13

 

Det du precis läste är en liknelse som Jesus berättade för sina lärjungar när Han talade till dem på Olivberget. Jag ska ge mig på att försöka förklara den och vad den kan betyda i den här serien.

 

Så. Vad är då en liknelse? Jo, det är en berättelse som ser ut att handla om något helt vardagligt, i det här fallet en bröllopssed i Israel, men som egentligen behandlar ett mycket större och djupare ämne. En liknelse är symbolisk, men den innehåller alltid en bokstavlig sanning. Så om man gräver lite så går det att förstå vad den betyder.

 

Men vart går vi då för att hitta tydningen av de bilder som används i dessa liknelser?

Som vi vet sedan tidigare så är den bästa kommentaren på bibeln alltid bibeln. Så vårt sökande efter ledtrådar i ett sådant här fall måste alltid börja och sluta i bibeln.

 

Då kan man fråga sig; Varför en serie om en liknelse som Jesus berättade för sina lärjungar för nästan 2.000 år sedan?

 

Svaret på det är tyvärr mycket mer ledsamt än jag skulle vilja att det var. Den här liknelsen har otroligt ofta misstolkats och använts fel. Vilket har lett till mer känslor av otillräcklighet, oro, och till och med ångest, än många kan föreställa sig. Den har dikterat hur människor har levt sina liv. I rädsla för att misslyckas. Den har också gett många en snedvriden bild av vem Gud är och hur vi kommer till Honom.


 

Tankegångarna hos många som har blivit undervisade fel om den här liknelsen har ofta varit ungefär såhär:

 

- Tänk om Jesus kommer tillbaks idag. Har jag då tillräckligt mycket olja med mig? Eller måste jag göra mer? Jag kanske har för svag tro? För tänk om jag är en av de fem jungfrurna som inte släpps in till bröllopet när Brudgummen kommer.

 

Och jag kan förstå att dessa tankar kan ge en människa ångest. För vi vet ju alla att ingen av oss egentligen lever upp till Guds standard.  

 

En vanlig tolkning är nämligen att liknelsen beskriver två grupper av kristna. De hängivna och de mindre hängivna. Alltså kristna som "vakar" och kristna som "sover".

Jag blev faktiskt både förvånad och lite besviken när en av mina teologiska favoriter, Amir Tsarfati, skrev att "den som går i demonstrationståg och stöttar Palestina är en av de 5 jungfrurna utan olja" . Hans tolkning är alltså att de kristna som älskar Israel är de som vakar, medan de som fördömer Israels krig mot Hamas sover. Eftersom han är israel så förstår jag hans frustration mot dessa kristna.

 

Och absolut. Det står på många ställen i bibeln att vi som kristna ska välsigna, be för, och behandla Israels folk väl. Det står också att landet Israel tillhör Guds folk. Så där har han rätt. Men det är ändå inte vad som avgör om vi får följa med Jesus till bröllopsfesten eller inte. Vad som avgör vår framtid är om vi tror att Han dog för våra synder och att Han uppstod på den tredje dagen. Inget annat.

 

Och det finns tyvärr många kristna som inte läser bibeln, och som därför mycket lätt blir manipulerade av nyheter, media, sociala medier, skolor och så vidare. Men som sagt det är Guds nåd och vår tro som avgör vår frälsning.

 

"Men jag påminner er, bröder, om det evangelium som jag predikade för er, som ni också tog emot och som ni också står fasta i, genom vilket ni också blir frälsta, om ni håller fast vid det ord som jag förkunnade för er, annars kom ni till tro förgäves. Först och främst har jag ju meddelat er vad jag själv tagit emot, att Kristus dog för våra synder i enlighet med Skrifterna, och att han blev begravd och att han uppstod på tredje dagen i enlighet med Skrifterna,"

Första Korintierbrevet 15:1-4

 

Och…

 

"Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det, inte av gärningar, för att ingen ska berömma sig. För vi är hans verk, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem."

Efesierbrevet 2:8-10

 

 

Märk här att tro och frälsning kommer före goda gärningar.

 


 

Som ett argument för att texten skulle ha med hängivna och icke hängivna kristna att göra har jag hört vissa para ihop texten om de tio jungfrurna med vad Paulus skrev till församlingen i Thessaloniki.

 

"Men ni, bröder, är inte i mörker, så att den dagen kan överraska er såsom en tjuv. Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten, inte heller mörkret. Låt oss därför inte sova som de andra utan låt oss vaka och vara nyktra. För de som sover, de sover om natten, och de som är druckna är druckna om natten. Men vi som tillhör dagen ska vara nyktra, iklädda trons och kärlekens bröstpansar, med frälsningens hopp som hjälm."

Första Tessalonikerbrevet 5:4-8

 

Och där slutar man att läsa. Man vill få texten att säga att endast de som är vakna får följa med. Men om vi fortsätter så ser vi att så inte är fallet.

 

"Men vi som tillhör dagen ska vara nyktra, iklädda trons och kärlekens bröstpansar, med frälsningens hopp som hjälm. För Gud har inte bestämt oss till vrede, utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus, som har dött för oss för att vi, vare sig vi vakar eller sover, ska leva tillsammans med honom. Därför, trösta varandra och uppbygg varandra, såsom ni också gör."

Första Tessalonikerbrevet 5:8-11

 

Märk här att det står rakt ut att både de kristna som vakar och de kristna som sover ska leva tillsammans med Honom.

 

Vad är då skillnaden på dessa texter? Båda handlar ju om sovande och vakande människor. Så varför får de sovande i Första Tessalonikerbrevet följa med, men inte de sovande i Matteusevangeliet?

 

 

Här behöver vi stanna upp lite. För jag tror att jag har lyckats finta bort några av er.

 

Är det verkligen så att de som sover i Matteusevangeliet 25 inte får följa med Brudgummen? Vi läser en del av den texten igen så får vi se.

 

"Då ska himmelriket bli likt tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Men fem av dem var visa, och fem var oförståndiga. De oförståndiga tog sina lampor, men tog ingen olja med sig. Men de visa tog olja i sina kärl, tillsammans med sina lampor. När brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade."

Matteusevangeliet 25:1-5

 

 

I den här texten blev alla tio sömniga, och alla tio somnade. Att sova eller vara vaken har alltså inget med frälsning att göra i liknelsen om de tio jungfrurna. Om man får följa med eller inte beror inte på om man vakar eller sover, utan om man har olja i sin lampa eller inte.

 


 

Så svaret på vad som skiljer de två texterna åt är faktiskt ganska enkelt. Matteusevangeliet och Första Tessalonikerbrevet är skrivna av två olika författare till två olika grupper av mottagare. Tessalonikerbreven är skrivna till den kristna församlingen i Tessaloniki. Matteusevangeliet är skrivet först och främst till judarna.

 

Alla de fyra evangelierna i bibeln är ju skildringar av Jesu liv, död och uppståndelse. Därav namnet evangelier. Men de är skrivna ur olika synvinklar och fokuserar på olika läsargrupper. Den stora frågan när det gäller Matteusevangeliet är: Om Jesus är den Messias (Kung) som utlovades i Gamla Testamentet, var är då Hans kungarike?

 

Och det är här vi måste göra skillnad mellan de två bibeltexterna. För Första Tessalonikerbrevet 5:4-11 handlar om troende kristna. Det finns troende kristna som hela tiden vakar. Alltså de läser sin bibel, de ber, de ser världen genom ett bibliskt perspektiv och de håller sin relation med Gud levande. Sedan finns det troende kristna som sover. De tror, och därmed är de frälsta. De kommer att vara hos Herren när de dör. De kommer också att få följa med i uppryckelsen när Jesus kommer för att hämta oss. Men de är vad Paulus beskriver som spädbarn i Kristus. De har inte utvecklats alls i sin relation med Gud. De lever nästan identiskt med dem som inte tror. Så de kommer att bli överrumplade när Jesus kommer. Det kan också beskriva troende kristna som är i en period i livet när de har gått långt bort från Gud. Om du läser en annan liknelse, den om den förlorade sonen i Lukasevangeliet 15:11-32, så får du en bild av hur det kan se ut.

 

I Hebréerbrevet står det såhär om de "spädbarn" jag beskrev:

 

"För ni som för länge sedan borde vara lärare, har på nytt behov av att man lär er de första grunderna av Guds ord. Ni har ju blivit sådana som behöver mjölk och inte fast föda. För den som lever av mjölk är inte mogen för undervisning om rättfärdighet, eftersom han är ett spädbarn. Men den fasta födan hör till dem som är fullvuxna, de som har övat upp sina sinnen till att skilja mellan gott och ont."

Hebréerbrevet 5:12-14

 

 

Och i Första Korintierbrevet:

 

"Och jag kunde inte tala till er, bröder, som till andliga, utan som till köttsliga, som till spädbarn i Kristus. Mjölk gav jag er att dricka och inte fast föda, för den tålde ni ännu inte. Och det gör ni inte nu heller, eftersom ni fortfarande är köttsliga. För då avund, strid och splittringar finns bland er, är ni då inte köttsliga och lever på vanligt mänskligt vis?"

Första Korintierbrevet 3:1-3

 

 

Här skriver Paulus till de kristna i Korint. Alltså människor som tagit emot evangeliet och som tror på Jesu död och uppståndelse, som alltså är frälsta, men som inte utvecklats vidare. Det är de som enligt Paulus sover.

 

Matteusevangeliet å andra sidan, är skrivet till judarna. Alltså inte bara de troende judarna, utan till hela folkgruppen. Matteus försöker övertyga dem, genom mängder av citat från deras egna skrifter, att Jesus är Messias.

 

Så vad är skillnaden? Jo, bland de troende kristna finns det inga som inte är troende. (Ganska logiskt va?). Så de går inte att dela upp i två grupper. En som får följa med och en som inte får det. För frälsningen kommer som vi vet endast genom tro.

 

Judarna däremot går dock absolut att dela upp i troende och icke troende. För judarna är en fysisk folkgrupp. En släkt. Så bland judarna finns det de som tror, alltså de som enligt Matteus har olja. Och de som inte tror, alltså de som inte har olja.

 

 

Vad har då olja med vår frälsning att göra?

 

Det här är inget som står rakt upp och ned i en speciell vers i bibeln. Men om man jämför texter som behandlar samma sak i Gamla och Nya Testamentet så kan man se att olja är en metafor för, eller en bild av, den Helige Ande. Det här går att djupdyka i om man vill. Det tänker jag inte göra här. Men vi kan ta ett exempel.

 

"Då tog Samuel sitt oljehorn och smorde honom mitt ibland hans bröder. Och Herrens Ande kom över David från den dagen och framöver. Sedan bröt Samuel upp och gick till Rama."  

Första Samuelsboken 16:13

 

Och…

 

"… hur Gud smorde Jesus från Nasaret med den Helige Ande och kraft, han som vandrade omkring, gjorde gott och botade alla som var under djävulens våld, för Gud var med honom."

Apostlagärningarna 10:38

 

 

Olja är alltså en bild av den Helige Ande. Och på några olika ställen i Nya Testamentet kan vi läsa att alla som tror har den Helige Ande i sig. Exempel?

 

"Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den Helige Ande, som är i er och som ni har fått från Gud, och att ni inte tillhör er själva?"

Första Korintierbrevet 6:19

 

Och…

 

"I honom har också ni, när ni hörde sanningens ord, evangeliet om er frälsning, i honom har också ni, när ni kom till tro , fått den utlovade Helige Ande som ett sigill, som är en pant på vårt arv, fram till återlösningen av hans egendom, hans härlighet till pris."

Efesierbrevet 1:13-14

 

Från det ögonblick då vi börjar tro har vi alltså den Helige Ande i oss. Det är inte något som händer vid ett senare tillfälle.

 

Paulus gör det här om möjligt ännu tydligare i sitt brev till romarna.

 

"Men ni är inte köttsliga utan andliga, om Guds Ande verkligen bor i er. Men om någon inte har Kristi Ande så tillhör han inte honom."

Romarbrevet 8:9

 

Var och en som tror är alltså fylld av den Helige Ande. Det vill säga olja.

 

 

Paulus uppmuntrar oss alltså att vara vakande kristna. Att leva nära Gud, att läsa Guds ord, att tala med Gud genom bön, och så vidare. Men det är inget kriterium för att få följa med Brudgummen, alltså Jesus, när Han kommer för att hämta oss. Det är helt enkelt så vi bör leva av tacksamhet för vad Han gjort för oss.

 

Kriteriet för att få följa med är att vi tar emot Jesus som vår frälsare. Att vi tror på evangeliet att Han dog för våra synder och att Han uppstod igen. När vi tror det så är vi frälsta. Och från den stunden har vi den Helige Ande i oss. Vi har olja i vår lampa. 






Fortsättning följer…


Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp