33. Globalism 5

 

I stort sett alla författarna av det Nya Testamentet skriver om falska läror och så vidare. Johannes klargör varifrån många av dem skulle komma.

"Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist ska komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av det förstår vi att den sista tiden är här. De har gått ut från oss, men de hörde aldrig till oss. Hade de hört till oss skulle de ha blivit kvar hos oss. Men det skulle visa sig att alla inte hör till oss."
Första Johannesbrevet 2:18‭-‬19‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Det är alltså inte bara utifrån, utan även inifrån den så kallade kyrkan som dessa falska lärare skulle komma. Men vilken typ av irrläror är det dessa falska lärare använder för att få in även de kristna i denna synkretism?


För ett par hundra år sedan började en del framstående teologer, främst från Tyskland faktiskt, försöka gifta kristendomen med den då så härskande modernismen. Allt skulle kunna kläs i en naturalistisk förklaring, och till slut skulle alla problem i världen kunna lösas med hjälp av forskningens metoder. Detta ledde i förlängningen till att det som var av övernaturlig natur i Bibelns texter behövde tolkas om. Skapelseberättelsen tolkades till att vara en allegorisk och poetisk skildring av vad som egentligen hade tagit miljarder år. Under och tecken i Bibelns berättelser tolkades som moraliska principer och så vidare.
För de mest extrema Liberalteologer, som dessa kallas, fanns det då heller ingen plats för en jungfrufödsel eller ens någon uppståndelse.

Ur detta liberalteologiska perspektiv har det vuxit fram en rad olika rörelser inom "kristendomen". Rörelser som Red Letter Christians, som bara håller sig till de ord som Jesus själv uttalade då Han gick på jorden, i vissa biblar markerade med röd text. Dessa bortser helt från att Jesus själv godkände de gammaltestamentliga skrifterna som heliga.

Eller Emergent Church, där samtal kring tro ses som viktigare än läran, given till oss i Bibeln. Och förstås många, många fler. Men vad jag skulle vilja ta upp i det här sammanhanget är något som predikas i tusentals, om inte hundratusentals församlingar runtom i världen. Jag skulle tro att det finns fler som predikar detta "evangelium" än som faktiskt predikar det sanna evangeliet. Jag talar naturligtvis om det sociala evangeliet, eller The Social Gospel.

För att försöka förklara deras lära tänkte jag börja med en av deras absoluta favorittexter. En text som jag har hört en mängd pastorer och präster predika om, utan att lyckas placera texten i rätt kontext. Matteusevangeliet kapitel 25.

"Då ska Kungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Fars välsignade, och ta emot det rike som stått berett för er sedan världens skapelse. För jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig. Då ska de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig som främling och tog emot dig, eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då ska Kungen svara dem: Jag säger er sanningen: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mig."
Matteusevangeliet 25:34‭-‬40‬‬‬‬‬‬

Texten handlar ju helt klart om en grupp människor som blir insläppta på ett bra ställe för att de har utfört goda gärningar. Men handlar texten om kristna, och är det Himlen som är detta bra ställe? Ja, säger de som håller sig till The Social Gospel. Men Bibeln säger något annat. 


Något som de flesta teologer och framstående matematiker faktiskt är enade om är det faktum att Matteusevangeliet 25 kommer efter Matteusevangeliet 24…
Matteusevangeliet 25 är faktiskt inte bara kapitlet efter Jesu tal på Olivberget, det är faktiskt avslutningen på samma tal. Så de två kapitlen ska inte läsas separat. 


Ovanstående text handlar om Jesu andra tillkommelse till jorden. Uppryckelsen av den sanna kyrkan, alltså de som har tagit emot Jesus som sin Frälsare, har skett minst sju år tidigare. De som blev kvar på jorden har också fått chansen att ta emot evangeliet. De som tagit emot det har gått igenom en fruktansvärd tid av förföljelse, och många har blivit dödade för sin tro. De som har överlevt har visat sin tro genom att hjälpa andra troende, och judar, alltså Jesu bröder. Dessa är de som får gå in i riket.
Det rike som stått berett är alltså inte himlen, utan tusenårsriket, där Jesus ska regera över världen i tusen år från det fjärde templet i Jerusalem.

Texten beskriver alltså inte vår väg till frälsning. Den beskriver vad som händer dem som överlevt vedermödan.
Men genom att misstolka bland annat denna text kan de predika en typ av legalism, alltså frälsning genom gärningar, och på så sätt kan de ta ett stort kliv närmare världens övriga religioner.

Jag tror att jag har citerat det här tidigare, men Joel Halldorf skrev i sin krönika i Expressen med titeln: "Hur lång tid tar det att avkristna Sverige? "

"På den yttersta dagen blir den första fråga som vi får svara på inte vad vi har trott på, eller hur mycket vi har tjänat. I stället frågar Jesus: Vad har ni gjort för dessa mina minsta?"
Joel Halldorf

Här blandar Halldorf ihop Jesu andra tillkommelse med minst en av de domstolar som Bibeln talar om.

"Gör allt du kan för att bestå provet inför Gud, som en arbetare som inte behöver skämmas utan rätt delar sanningens ord." (… rightly dividing the word of truth, KJV)
Andra Timoteusbrevet 2:15

Naturligtvis ska vi som kristna göra goda gärningar. Jakob skriver ju i sitt brev att det visar vår tro. Vi gör goda gärningar för att vi ÄR frälsta. Men goda gärningar kan aldrig frälsa oss.

"Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem."
Efesierbrevet 2:8‭-‬10‬‬

Märk här att vi är skapade i Kristus Jesus TILL goda gärningar. Inte GENOM goda gärningar.

Håller man sig till The Social Gospel så är steget inte långt till att se Jesus endast som en "god lärare", kanske till och med en av många.
Här tycker jag att C. S. Lewis gör ett fantastiskt uttalande då han säger att Jesus inte lämnar dörren öppen för en sådan tolkning. Han kan inte ha varit endast en god lärare. Med de anspråk Han gjorde på att vara Gud måste Han ha varit antingen en Lögnare, en Galning eller Herren själv. Men för att kunna forma en gemensam världsreligion så måste de falska lärarna och profeterna fortsätta att göra sådana tolkningar.

Fokus ligger som sagt enligt The Social Gospel på att göra goda gärningar. På sista tiden verkar det dock som att en speciell typ av goda gärningar blivit överlägsen alla andra. Nämligen de goda gärningar vi gör för vår planet. Det här med Gaia-dyrkan (dyrkan av moder jord) har jag skrivit om tidigare, men jag tror att detta är en av de saker som verkligen kommer att pushas för att bilda både en global ekonomi, en global regering och en global religion. För vi har ju bara en värld. Och den måste ju hålla för all framtid. Eller?

Jag tror att denna inställning till slut kommer att leda till vad vi läste i Upp 13:11-15. En religiös ledare som vill tvinga hela världen att dyrka Antikrist som en gud.

Konservativa eller fundamentalistiska kristna. Alltså vi som tror att Bibeln är sann bokstavligt, har enligt många en alltför exklusivistisk och trång tro, och därmed blir vi lite obehagliga för samhället. Tankegången kan nog kommer att gå lite så här, och vi kan ju se lite av den redan nu: Hur kan ni påstå att det endast finns en väg till Gud? Det finns ju många religioner, och alla tror väl i grunden på samma gud? Hur kan ni säga att Gud älskar alla människor och samtidigt bara låter dem som tror på att Jesus dog för deras synder kommer till Honom? Och vilka synder förresten? Vi är väl alla goda innerst inne? Er Gud måste hata människor. Ni måste vara hatare. Hatare har inget i vårt kärleksfulla samhälle att göra.

"Om världen hatar er, ska ni veta att den har hatat mig före er . Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er."
Johannesevangeliet 15:18‭-‬19 ‬

"Ordet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft."
Första Korintierbrevet 1:18

Här tror jag att det är viktigt predika Guds kärlek som den verkligen är. Om det nu bara finns en väg till Gud. Vad är då mest kärleksfullt? Att låta folk tro att de är tillräckligt goda för att kunna frälsa sig själva, eller att berätta att de är på fel väg och behöver omvända sig?
Vi kan ta jämförelsen med en blind man som med beslutsamma steg går rakt mot ett stup. Är det mest kärleksfullt att ropa på honom att stanna, och kanske därmed skada hans självkänsla, eller ska man låta honom stolt promenera över kanten?

Gud har berett en väg för oss människor. Samtidigt har Han gett oss ett val. Det är inte svårt att tro. Om du bara sätter dig in i vad det kristna budskapet handlar om så är det helt logiskt.

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn."
Johannesevangeliet 3:16‭-‬18 ‬

Men när vi i kärlek berättar sanningen så tror jag samtidigt att vi behöver ha samma attityd som Shadrak, Meshak och Abed-Nego. Jag älskar deras svar när de blev anklagade för att de vägrade böja sig för Nebukadnessars staty.

"Då befallde Nebukadnessar i vrede och raseri att man skulle föra fram Shadrak, Meshak och Abed-Nego. När man hade fört fram dem inför kungen sade Nebukadnessar till dem: "Är det sant att ni, Shadrak, Meshak och Abed-Nego, inte dyrkar mina gudar och inte tillber den gyllene statyn som jag ställt upp? Om ni nu faller ner och tillber statyn som jag gjort när ni hör ljudet av horn, pipa, cittra, lyra, harpa, säckpipa och alla slags instrument, så är allt väl. Men om ni inte tillber ska ni i samma stund kastas i den brinnande ugnen, och vilken gud kan då rädda er ur mina händer?" Då svarade Shadrak, Meshak och Abed-Nego kungen: "O Nebukadnessar, vi behöver inte svara dig på detta. Om det blir så, är vår Gud som vi dyrkar mäktig att rädda oss ur den brinnande ugnen och ur din hand, o konung. Men om inte, så ska du veta, o konung, att vi ändå inte dyrkar dina gudar och att vi inte tillber guldstatyn som du har ställt upp."
Daniel 3:13‭-‬18

(Fortsättning följer…)


Allmänt, Andlighet, Apologetik, Teologi | Andlighet, Apologetik, Bibeln, Profetior, Teologi | | Kommentera |
Upp