104. De 10 jungfrurna. Del 3

(null)

Även publicerad på berea.se.



De flesta av oss som har en så kallad dispensationell syn på bibeln förstår alltså att liknelsen om de 10 jungfrurna handlar om Israel som folk. Inte kyrkan. Dock finns det olika sätt att se på vilket sammanhang liknelsen talar om.

 

Den antagligen mest populära tolkningen av den här liknelsen just nu är att den handlar om judarna vid Jesu återkomst. En teolog som jag håller med till 99% i allt han säger är Dr. Andy Woods. Han förespråkar en parallell mellan liknelsen om de 10 jungfrurna och vad han anser vara en dom som ska hållas vid Jesu återkomst då de troende Judarna ska gå under Jesu stav och in i tusenårsriket. Medan de icke troende judarna ska rensas bort.

 

"Jag ska föra er in i folkens öken, och där ska jag gå till rätta med er, ansikte mot ansikte. Liksom jag dömde era fäder i öknen vid Egyptens land, ska jag också döma er, säger Herren Gud. Jag ska låta er gå fram under staven och föra er in i förbundets band. Jag ska rensa bort ifrån er dem som är upproriska mot mig och begår överträdelser mot mig. Jag ska föra bort dem ur det land där de nu bor, men in i Israels land ska de inte få komma. Ni ska då inse att jag är Herren."

Hesekiel 20:35-38

 

Det här placerar Andy Woods precis i slutet av vedermödan. Jesus har kommit tillbaks till jorden och håller en dom över Israels folk i öknen. De som tror får gå in i tusenårsriket. De som inte tror rensas bort.

 

Det här behöver han göra för att han även placerar Matteusevangeliet 24:37-41 i slutet av vedermödan.

 

"Men så som det var på Noas tid, så ska också Människosonens återkomst vara. För så som det var i dagarna före floden: De åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och tog bort alla. Så ska också Människosonens återkomst vara. Då ska två vara ute på åkern, den ene ska tas med och den andre lämnas kvar. Två ska mala på kvarnen, den ene ska tas med och den andre lämnas kvar."

Matteusevangeliet 24:37-41

 

Det här ska enligt Woods vara en beskrivning av hur Israels folk hämtas hem till Israel efter att antikrist har skingrat dem över jorden en sista gång. Så enligt Woods så kommer Jesus komma tillbaks till jorden för att sätta sig som Kung. Judarna samlas då till en dom som Jesus kommer att hålla i öknen. Varpå de troende får komma in i tusenårsriket och de icke troende hamnar i helvetet. Liknelsen om de 10 jungfrurna skulle då handla om detta tillfälle.

 


Min tolkning är dock att alla dessa tre ställen, Israel under staven, den ene tas med den andre lämnas kvar, och de 10 jungfrurna, handlar om just vedermödan. Att "gå fram under staven" är helt enkelt en beskrivning av att Gud ska låta de icke troende judarna gå igenom vedermödan.

 

"Den som spar på riset hatar sin son, den som älskar honom fostrar honom i tid."

Ordspråksboken 13:24

 

Ordet "riset" här är detsamma som ordet "staven" i Hesekiel 20:37. I de engelska översättningarna används ordet "rod" på båda ställena. Att låta Israels folk gå under staven är alltså att uppfostra dem. Vilket kommer att ske under vedermödan.

 

"Ve! Detta är en stor dag, den liknar ingen annan. Det är en tid av nöd för Jakob, men han ska bli räddad ur den. Och det ska ske på den dagen, säger Herren Sebaot, att jag ska ta oket från din nacke och bryta sönder det och slita av dina band. Inga främlingar ska längre tvinga honom att tjäna dem, utan de ska tjäna Herren sin Gud och David sin kung, som jag ska låta uppstå åt dem.

 

Så var inte rädd, min tjänare Jakob, säger Herren, och var inte förskräckt, Israel. För jag ska rädda dig ur landet i fjärran och dina efterkommande ur landet där de är fångna. Jakob ska komma tillbaka och leva i fred och trygghet, och ingen ska skrämma honom. För jag är med dig, säger Herren, för att rädda dig. Jag ska göra slut på alla de folk bland vilka jag spritt ut dig. Men dig ska jag inte göra slut på, bara tukta dig med rättvisa, för helt ostraffad kan jag inte lämna dig."

Jeremia 30:7-11

 

Israels folk kommer att behöva tuktas, alltså uppfostras till den grad att de börjar söka Gud.

 


"Jag går min väg, jag återvänder till min boning tills de erkänner sin skuld och söker mitt ansikte. I nöden ska de vända sig till mig."

Hosea 5:15

 

För Israels folk är som sagt, tillskillnad från kyrkan, uppdelade i troende och icke troende.

 

I vedermödan kommer många människor att omvända sig och börja tro. Både judar och hedningar. Så de som rensas bort i Hesekiels profetia om staven tror jag är de två tredjedelar av judar som inte tar emot Jesus och som kommer att dö under vedermödan. Men varför just två tredjedelar? Sakarja talar om det här.

 


"Det ska ske i hela landet, säger Herren, att två tredjedelar ska utrotas och gå under, men en tredjedel ska lämnas kvar. Den tredjedelen ska jag låta gå genom eld. Jag ska rena dem som man renar silver, pröva dem som man prövar guld. De ska åkalla mitt namn och jag ska bönhöra dem. Jag ska säga: "Detta är mitt folk." Och de ska svara: "Herren är min Gud."

Sakarja 13:8-9

 

Paulus skriver såhär om tiden precis i slutet av vedermödan:

 

"För jag vill inte, bröder, att ni ska vara ovetande om denna hemlighet, för att ni själva inte ska anse er vara kloka, att förhärdelse har drabbat en del av Israel, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och så ska hela Israel bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Befriaren komma och han ska ta bort ogudaktigheten från Jakob. Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder."

Romarbrevet 11-25-27

 

Under vedermödan kommer som sagt många, både judar och hedningar, att bli frälsta. Men en dag kommer det att vara den sista hedningen som omvänder sig. Och det kommer att vara i den stunden som hela Israel blir frälst. Det här anspelar på den tredjedel av Israels folk som kommer att vara kvar efter vedermödans katastrofer och förföljelse.

 

Och som vi läst tidigare så är det här också den stund då Jesus kommer att komma tillbaks som Kung.

 

"För jag säger er: Härefter ska ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Matteusevangeliet 23:39

 

Så om Jesus inte kommer tillbaks förrän hela Israel tar emot Honom som Messias och börjar tro. Hur kan då Jesus, när han har kommit tillbaks, döma mellan troende och icke troende judar? Det kommer ju inte finnas några icke troende bland Israels folk.

 

Liknelsen om de 10 jungfrurna kan därför inte heller utspela sig vid Jesu återkomst till jorden.

 

 

Vi har så här långt kommit fram till att de tio jungfrurna inte är den troende kyrkan. För den troende kyrkan går inte att dela upp i frälsta och inte frälsta.

 

"Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det, inte av gärningar, för att ingen ska berömma sig."

Efesierbrevet 2:8-9

 

Det är inte heller Israels folk vid Jesu återkomst till jorden, när Han kommer för att sätta sig som Kung i Jerusalem. För Jesus kommer inte tillbaks förrän HELA Israel omvänder sig.

 

"För jag säger er: Härefter ska ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Matteusevangeliet 23:39

 

Så. Vad handlar det om då?

 

Vi läser den andra texten som Andy Woods vill placera i slutet av vedermödan igen.

 

"Men så som det var på Noas tid, så ska också Människosonens återkomst vara. För så som det var i dagarna före floden: De åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och tog bort alla. Så ska också Människosonens återkomst vara. Då ska två vara ute på åkern, den ene ska tas med och den andre lämnas kvar. Två ska mala på kvarnen, den ene ska tas med och den andre lämnas kvar."

Matteusevangeliet 24:37-41

 

Jag tror på pre-trib uppryckelse. Alltså att Jesus ska komma och hämta sin församling till sig innan Guds vrede börjar tömmas över jorden. Jag tror också att uppryckelsen beskrivs i Matteusevangeliet 24:37-41, vilket inte är så populärt bland pre-tribare nu för tiden. Så jag kommer att slå lite åt båda hållen här.

 

För när Dr. Woods och andra ser det här som en text om judarnas återsamlande till Israel efter vedermödan, så ser jag det här som en text som beskriver uppryckelsen. Och jag kanske ska tillägga att det här inte är min idé. Det finns många framstående teologer som har samma syn som mig här.

 

De som tar det här som en text om Jesu återkomst till jorden anser att det här inte kan ha med uppryckelsen att göra, för uppryckelsen är ett ämne som har med kyrkan att göra, inte judarna. Dessutom presenterar ju inte Jesus uppryckelsen förrän några dagar senare i det övre rummet.

 

Men det är här som våra åsikter om texten går isär. För när det gäller att bli räddad från Guds vrede kan man inte göra skillnad på judar och oss andra. Judarna blir frälsta på precis samma sätt som vi blir.

 

Det här med att uppryckelsen är ett kyrkligt, eller kristet koncept gör också att dessa teologer anser att uppryckelsen absolut inte går att finna i Gamla Testamentets texter. Så det har uppstått lite av en diskussion angående Jesaja 26:20 där det står:

 

"Kom, mitt folk, och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett litet ögonblick tills vreden har gått förbi."

Jesaja 26:20

 

De anser att det här handlar om hur Gud kommer att skydda Israels folk under andra halvan av vedermödan. Men jag ser inte riktigt den kopplingen. Vi kan ju läsa versen i en lite större kontext.

 


"Dina döda ska bli levande, mina dödas kroppar ska uppstå. Vakna upp och jubla, ni som bor i stoftet, för din dagg är ljusets dagg, och jorden ska ge igen de avsomnade. Kom, mitt folk, och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett litet ögonblick tills vreden har gått förbi. För se, Herren kommer ut ur sin boning för att straffa jordens invånare för deras missgärning. Jorden ska blotta sina blodskulder och inte längre dölja sina dräpta."

Jesaja 26:19-21

 

Om vi jämför den texten med den antagligen klaraste förklaringen Paulus ger oss om uppryckelsen:

 

"För Herren ska själv stiga ner från himlen med ett befallande rop, med ärkeängelns röst och med Guds basun, och först ska de som dött i Kristus uppstå. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord. Men om tider och stunder, bröder, finns det inget behov att skriva till er. För ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. Därför när de säger: fred och säkerhet, då kommer undergången plötsligt över dem liksom födslosmärtan över en kvinna som ska föda, och de ska inte kunna fly undan."

Första Tessalonikerbrevet 4:16-5:3

 

Då ser vi att de verkar tala om samma sak. Titta på ordningen. Först ska de döda uppstå. Sedan ska de levande gå in i säkerhet. Sedan kommer Guds vrede.

 

Om vi sedan jämför detta med vad som står angående Guds skyddande av Israel i vedermödans andra halva så är det något som saknas där.

 

"När ni nu får se förödelsens styggelse, som omtalats genom profeten Daniel, stå på helig plats - må den som läser förstå det - då ska de som är i Judeen fly upp till bergen. Den som är på taket ska inte gå ner för att ta något från sitt hus, och den som är ute på åkern ska inte vända tillbaka för att hämta sina kläder. Men ve dem som väntar barn och dem som ammar på den tiden. Men be att er flykt inte sker under vintern, inte heller på sabbaten. För då ska det bli en stor vedermöda, som inte har varit från världens begynnelse intill nu, inte heller någonsin mer ska bli."

Matteusevangeliet 24:15-21

 

Och…

 

"Men åt kvinnan gavs den stora örnens två vingar, för att hon skulle flyga ut i öknen till sin plats, där hon får sin föda en tid och tider och en halv tid, borta från ormens åsyn."

Uppenbarelseboken 12:14

 

Absolut. Gud kommer att skydda en rest av Israels folk under den sista halvan av vedermödan. Men vad saknas då om vi jämför med Jesaja 26:19-21 och texten vi läste i Första Tessalonikerbrevet?

 

De dödas uppståndelse så klart. Den finns inte med mitt i vedermödan. Så vart vill jag komma med det här då? Jo, det finns egentligen ingenting som hindrar att Matteusevangeliet 24 och 25 har med texter som handlar om uppryckelsen. För konceptet finns i bibeln ända sedan Jesaja. Sedan att det var ett mysterium för alla dem som levde före Jesu tid, precis som kyrkan och några andra ämnen, det är en annan artikel.

 

 

I Matteusevangeliet 24:37-41 används också Noas flod som en bild av vedermödan. I båda fallen, både den historiska floden och vedermödan, är det Guds vrede som töms över jorden. Men de troende räddas undan vreden.

 

Men en sak som tydligt binder ihop liknelsen om de 10 jungfrurna och verserna i Matteusevangeliet 24:37-41 är den absoluta och tydliga slutgiltigheten.

Såhär står det ju:

 

"För så som det var i dagarna före floden: De åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och tog bort alla. Så ska också Människosonens återkomst vara."

Matteusevangeliet 24:38-39

 

Om vi går tillbaks till berättelsen om Noa så ser vi hur absolut det tillfället var.

 

"De gick in till Noa i arken, två och två av allt levande, det som hade livsande i sig. De som gick in var hanne och hona av allt levande, så som Gud hade befallt Noa. Och Herren stängde igen om honom."

Första Moseboken 7:15-16



 

Och såhär står det angående de 10 jungfrurna:

 

"Och medan de gick för att köpa, kom brudgummen. Och de som var redo gick in med honom till bröllopet, och dörren stängdes."

Matteusevangeliet 25:10

 

Det kom alltså i Noas dagar en stund då dörren stängdes och folket som levde då hade gjort sitt val. På samma sätt kommer det att komma en dag då alla de troende rycks upp. Dörren stängs och de som har valt bort Gud har en tid av Hans vrede att se fram emot. Vare sig du är jude eller inte.

 

Liknelsen om de 10 jungfrurna handlar om Israels folk. Vissa kommer att ha olja i sin lampa, andra inte. De som har olja kommer att få gå in genom dörren. Jesus sa såhär:

 

"Jag är dörren. Om någon går in genom mig ska han bli frälst, och han ska gå in och gå ut och finna bete."

Johannesevangeliet 10:9





Fortsättning följer…




Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp