98. Dispensationism. Del 2

(null)

Även publicerad på berea.se.


När man delar upp historien på det sätt som jag beskrev tidigare börjar varje tidsålder med ett test för människorna, och slutar med att människorna misslyckas med att leva upp till Guds test.


1, I Oskuldens tidsålder var testet att man inte skulle äta av trädet mitt i lustgården. Den tidsåldern slutade med att man åt av frukten och blev utslängda ur lustgården.


2, I Samvetsfrihetens tidsålder är testet att människan får leva efter sitt eget samvete. Den tidsåldern pågår från att Adam och Eva slängs ut från lustgården fram till Noas flod. Och det vet vi ju precis hur det gick.


"Och Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda."

Första Moseboken 6:5 



3, Mänskligt styre sträcker sig från Noa till Babels torn. Uppdraget var att uppfylla jorden, och dödsstraff infördes. Människor skulle alltså inte längre bara följa sina egna samveten, utan man skulle även ha koll på varandra. Detta slutade som vi vet med Nimrod och Babels torn.


4, Löftets tidsålder går från Abraham, som fick löften av Gud angående landet, välsignelsen och avkomma. Folket skulle då hålla sig till dessa löften. Men det slutar med att de lever som slavar i Egypten.


5, Lagens tidsålder sträcker sig från när Mose tog emot lagen på berget Sinai. Genom hela Jesu liv,  död och uppståndelse. Ända fram till Pingstdagen, då den Helige Ande kom över lärjungarna. 


Här var det som bekant Mose lag som gällde. Inte för att bli frälst, utan för att precis som inom de andra dispensationerna visa att människan är syndig. Som vi vet så kunde ingen heller hålla lagen. Perioden slutar ju till och med med att man korsfäster den Messias som blivit utlovad ända från tidernas begynnelse.


6, Nådens tidsålder kallas den tid som vi lever i nu. Många tycker att det namnet är lite missvisande, eftersom frälsningen alltid kommit av nåd genom tro, så man kallar den även för kyrkoåldern. 

Det sätt vi lever ut vår tro på nu är som Paulus uttrycker det:


"Men jag säger: Vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet har begär till," 

Galaterbrevet 5:16


Det är hur vi ska leva nu. Vårt uppdrag är att sprida evangeliet till hela världen.



Men lever vi verkligen så? Nej, bibeln talar ofta om hur världen kommer att bli en allt mörkare plats ända tills att Jesus kommer tillbaks.


Nådens tidsålder kommer dock att få ett mycket abrupt slut. Den församling som Jesus själv håller på att bygga kommer nämligen plötsligt att försvinna i vad vi kallar Uppryckelsen.



5, Efter Nådens tidsålder kommer återigen en kort period av Lagens tidsålder. Kyrkoåldern har ju alltid setts som en parentes i världshistorien. Den nämns knappt alls i Gamla Testamentet. Och i Nya Testamentet är det i stort sett bara Paulus som skriver om den. 

Så det vi kallar vedermödan, alltså de sista sju åren innan Jesu återkomst, är alltså slutet av Lagens tidsålder. Kyrkan har blivit uppryckt och Gud fokuserar återigen på Israels folk.


7, Efter det kommer den sista dispensationen. Tusenårsriket. En tid då vår miljö, alltså både naturen, människors hälsa, samhällsstrukturen, familjeförhållanden, förhållanden mellan olika länder, och så vidare kommer att vara perfekta.

Testet här då, vad kan det vara? 

Jo, man skyller ofta människans olika synder på just miljö. Alltså på människans uppväxt och levnadsförhållanden. Så om vi har en perfekt miljö, då borde ju människornas synd vara i stort sett obefintlig, eller?

O, nej. Tusenårsriket slutar ju som vi vet med ett uppror och ett krig mot Jesus själv som saknar motstycke i världshistorien.


"Och när de tusen åren har gått, ska Satan släppas lös ur sitt fängelse, och han ska gå ut för att förföra folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, för att församla dem till strid, och deras antal är som sanden i havet. De drog upp över jordens vidd och omringade de heligas läger och den älskade staden. Men eld från Gud föll ner från himlen och förtärde dem."

Uppenbarelseboken 20:7-9



… Sedan kommer vi att gå in i evigheten. Det är då det inte mer kommer att finnas någon död, något lidande, någon synd, osv.

Denna tid räknas dock inte som någon dispensation i den systematiska teologin. Helt enkelt för att det inte finns något test i den. Alla som lever i den nya himlen och på den nya jorden kommer redan att ha gjort sitt val. 




Vad har man då för nytta av att veta det här? Stor nytta skulle jag vilja påstå. Man kan lättare bilda sig en uppfattning av vad som har gällt tidigare, vad som gäller nu och vad som inte gäller ännu, och på så sätt slippa att falla in i till exempel legalism och tron på att man behöver följa vissa lagar för att vara frälst. Här skulle jag vilja ta Jesu bergspredikan som ett exempel. 


Många ser bergspredikan som någon typ av grundsten i den kristna tron. Och på ett sätt kan jag hålla med om det. För vad Jesus predikar där är precis hur vi egentligen borde leva. Vi borde aldrig bli arga på någon. Vi borde aldrig kalla någon för dåre. Vi borde aldrig se på någon annan än vår make/maka med begär. Och så vidare. Men som dispensationister vet vi att när Jesus sa de här sakerna så verkade Han i en annan dispensation. Han levde här på jorden under Lagens tidsålder. Jesus verkade alltså under den tid då Gud bevisade för oss människor att ingen kan nå upp till Honom genom gärningar. Bergspredikan är Jesu sätt att verkligen understryka att så är fallet. För de så kallade fromma judar som levde på den tiden hade blivit experter på att hålla lagen på ett ytligt plan. Men Jesus plockade fram den egentliga djupa meningen med budorden.


"Ve er, skriftlärda och fariseer, hycklare, som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: domen och barmhärtigheten och tron. Detta borde ni göra utan att försumma det andra. Ni blinda ledare, som silar bort myggen men sväljer kamelen. 


Ve er, skriftlärda och fariseer, hycklare, för ni gör bägaren och fatet rent utvändigt men invändigt är de fulla av rovgirighet och måttlöshet. Du blinde farisé, gör först det inre av bägaren och fatet rent, så att också dess utsida kan bli ren. 


Ve er, skriftlärda och fariseer, hycklare, för ni liknar vitkalkade gravar som väl utvändigt ser prydliga ut, men invändigt är fulla av de dödas ben och all orenhet. På samma sätt ser ni också rättfärdiga ut utanpå inför människorna, men inuti är ni fulla av hyckleri och orättfärdighet."

Matteusevangeliet 23:23-28


Därmed bevisade Han att ingen någonsin kan bli frälst genom gärningar. För ingen kan hålla lagen på det sätt som Gud menade att den skulle hållas. Och det är ju inte alls konstigt att Jesus ville bevisa för alla sina åhörare att de var syndare. Han var ju själv den Messias som hade kommit för att frälsa oss från våra synder. 


"Är då lagen mot Guds löften? Nej, inte alls! För om en lag hade blivit given som kunde ge liv, då hade verkligen rättfärdigheten kommit av lagen. Men Skriften har inneslutit allt under synd, för att löftet skulle ges genom Jesu Kristi tro åt dem som tror. Men innan tron kom, var vi hållna i förvar under lagen, instängda, tills tron skulle komma att uppenbaras. Därför har lagen blivit vår uppfostrare till Kristus, för att vi ska bli rättfärdiggjorda av tro. Men sedan tron har kommit, är vi inte längre under uppfostrare, för ni är alla Guds barn genom tron på Kristus Jesus."

Galaterbrevet 3:21-26


De saker Jesus säger i bergspredikan är förstås helt igenom sanna och rätta. Det är precis så vi bör sträva efter att leva våra liv. Men genom laggärningar blir alltså ingen frälst. Ändå är det många som läser Jesu bergspredikan och börjar ifrågasätta sin egen frälsning. Men om man som sagt placerar den i sin rätta dispensation så ser man varför Jesus verkar vrida upp Guds förväntningar på oss och skärpa lagens krav i sitt tal på berget. Det är nämligen för att bevisa för oss som hör att vi alla är syndare och behöver en frälsare. 


"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag kom inte för att upphäva, utan för att fullborda."

Matteusevangeliet 5:17 (Jesu bergspredikan)



En annan sak man slipper om man läser bibeln dispensationellt är rädsla för att råka ta vilddjurets märke, 666, som man kan läsa om i Uppenbarelseboken 13:16-18.


"Och det får alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, till att ta emot ett märke på sin högra hand eller på sina pannor, så att ingen ska kunna köpa eller sälja, utom den som har märket eller vilddjurets namn eller dess namns tal. Här är visdomen. Den som har förstånd kan räkna ut vilddjurets tal, för det är en människas tal och dess tal är 666."

Uppenbarelseboken 13:16-18


Det här är något som människor på allvar går och är rädda för. Man håller sig borta från mycket av ny teknologi. Framför allt om den har med ekonomi att göra. För tänk om man skulle råka ta vilddjurets tal. Då är man ju dömd för evigt. 


Jag har skrivit om det här tidigare. Både i min serie "666" och i " Är det såhär det slutar? Del 5". Det här med att tekniken och världsekonomin går åt ett håll där det är fullt möjligt att införa precis ett sådant system som beskrivs i Uppenbarelseboken 13:16-18 är inte något vi som kristna behöver oroa oss för. För det hör till en annan dispensation. Ändå är det ju ett av de klaraste bevisen vi har för att bibeln är sann. Johannes beskrev för nästan två tusen år sedan ett ekonomiskt system som blivit fullt möjligt först de senaste åren. Och om bibeln är sann så är ju frälsningen genom tro på Jesu död och uppståndelse också sann.


Det här är bara två exempel på hur bibelns budskap blir tydligare och lättare att förstå om man har en dispensationell syn. Men det finns många fler. 





Fortsättning följer…
Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp