72. Tusenårsriket 7



(null)


Även publicerad på berea.se.



Efter Kristi domstol följer något som kallas för Lammets bröllop. Jag har tidigare gått lite djupare i det ämnet i en artikel jag kallar för "Kristi Brud", så läs gärna den också. Poängen är i alla fall att vi som tror på ett flertal ställen i bibeln beskrivs som trolovade med Kristus. Och en trolovning är ju menad att resultera i ett bröllop. Så i de sista kapitlen i hela bibeln kan vi läsa om att detta bröllop verkligen blir av. 


"Och jag hörde liksom rösten från en stor skara, som bruset av väldiga vatten och dånet av kraftig åska, och de sade:

"Halleluja! Herren vår Gud den Allsmäktige är nu kung. Låt oss glädjas och jubla och ge Honom äran, för Lammets bröllop har kommit och Hans brud har gjort sig redo. Skinande rent linne har hon fått att klä sig i." 

Uppenbarelseboken 19:6-8


När sedan den nya himlen och den nya jorden beskrivs i de två sista kapitlen kan vi läsa följande:


"En av de sju änglarna med de sju skålarna som var fyllda med de sju sista plågorna kom och talade till mig och sade: "Kom, jag ska visa dig bruden, Lammets hustru." Och han förde mig i Anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud."

Uppenbarelseboken 21:9-10


Den första av dessa två texter, alltså Uppenbarelseboken 19:6-8, är det sista som Johannes ser i himlen innan han beskriver Jesu återkomst för att inrätta sitt rike. 


"Och jag såg himlen öppen, och se, en vit häst och den som satt på den heter Trofast och Sann, och han dömer och strider i rättfärdighet. Och hans ögon var som eldslågor och på hans huvud var många kronor. Och han hade ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod och hans namn är Guds Ord. Och härarna i himlen följde honom på vita hästar, klädda i fint linne, vitt och rent."

Uppenbarelseboken 19:11-14


Vi beskrivs alltså som Jesu hustru. Men vilka är då dessa härar som följer Honom på vita hästar? Det är ju egentligen inte så svårt att förstå. I vers 8 står det att bruden har fått skinande rent linne att klä sig i, och i vers 14 står det att härarna är klädda i fint linne, vitt och rent. Så bruden och härarna är helt enkelt två olika bilder av samma sak. Den troende kyrkan. Men om detta inte övertygar dig om att det är vi som kommer att följa med Jesus från himlen till jorden så vill jag påminna om vad Paulus skrev.


"Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren."

Första Tessalonikerbrevet 4:17


Vi kommer alltså alltid att vara hos Herren, Jesus. Så om Jesus är i himlen så är vi i himlen, men om Jesus är på jorden så är också vi på jorden.


Tusenårsriket är alltså inte bara en tid då naturen, djurriket och människors hälsa återgår till i stort sett perfekta förhållanden. Det kommer även att vara en, med våra mått mätt, konstig och annorlunda tid, då naturliga, dödliga människor med sin syndiga natur kommer att leva tillsammans med uppståndna, odödliga människor utan sin syndiga natur. Alltså med bland andra oss som kommer tillbaks till jorden från himlen tillsammans med Jesus. 


Men kan det verkligen fungera? Och har detta hänt förr? Om vi läser om de dagar som beskrivs i evangelierna som följde efter Jesu uppståndelse, fram till uppstigningen till himlen, så får vi en bild av hur det kan komma att se ut. Jesus uppstod ju till en ny och förändrad kropp. Men det var ju ändå sin fysiska kropp Han uppstod i. Om du läser hela kapitel 24 i Lukasevangeliet så ser du en hel del om vilken typ av kropp Han hade. Och därmed hur våra kroppar kommer att fungera efter vår uppståndelse. 


Han verkar ha sett ut som vilken människa som helst. Han åt och drack. Lärjungarna såg och rörde vid Honom. Men samtidigt verkar Han ha haft förmågan att bara dyka upp på olika ställen, som från ingenstans. Och framför allt. Vi kommer i och med vår uppståndelse till vår nya kropp även att bli av med vår syndiga natur, och därmed också med själva döden.


"Älskade, vi är nu Guds barn, och det är ännu inte uppenbart vad vi ska bli. Men det vet vi, att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för vi ska få se honom som han är."

Första Johannesbrevet 3:2


"Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunen. För basunen ska ljuda och de döda ska uppstå oförgängliga och vi ska förvandlas. För detta förgängliga måste klä sig i oförgänglighet och detta dödliga måste klä sig i odödlighet."

Första Korintierbrevet 15:51-53


Nu låter det ju lite som att jag blandar ihop begreppen här. Ibland talar jag om uppryckelsen, och ibland talar jag om vår uppståndelse. Men saken är den att uppryckelsen faktiskt beskrivs som en typ av uppståndelse. Vi läser vad Paulus skriver till församlingen i Tessaloniki en gång till först.


"För Herren ska själv stiga ner från himlen med ett befallande rop, med ärkeängelns röst och med Guds basun, och först ska de som dött i Kristus uppstå. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren."

Första Tessalonikerbrevet 4:16-17


Om vi lägger ihop den information vi får från de sista två bibeltexterna ovan så får vi alltså följande tidslinje: De som dött i Kristus (alltså de som dött efter att genom tro ha tagit emot Jesus som sin Herre och Frälsare) kommer att uppstå först. Sedan kommer vi, eller de troende som fortfarande lever vid den tidpunkten, att förvandlas på ett ögonblick och ryckas upp för att möta Herren i luften. Den enda skillnaden på uppståndelsen och uppryckelsen i det här fallet är att vissa inte har hunnit dö än.




Så uppryckelsen är alltså en uppståndelse för oss som är i Kristus. Vare sig vi har hunnit dö eller inte. Men precis som med de olika domarna som beskrivs i bibeln, så beskrivs även olika uppståndelser. Jesus själv var ju den förste att uppstå till den typ av kropp vi kommer att få. Därefter är det den troende kyrkans tur. När detta kommer att hända har vi, som jag skrivit flera gånger tidigare, absolut ingen aning om. Vi kan bara försöka bilda oss en uppfattning genom att se vad som händer runt omkring oss. 


Efter uppryckelsen/vår uppståndelse väntar som sagt en sjuårig period som kallas vedermödan. I den perioden kommer en stor mängd människor att komma till tro på Jesus. Det stora flertalet av dessa troende kommer tyvärr att behöva dö för sin tro. Så vad händer med dem? Och vad händer med alla dem som trodde i gammaltestamentlig tid, alltså innan Jesu död och uppståndelse?


"Och jag såg troner och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som halshuggits för Jesu vittnesbörds och för Guds ords skull, och som inte hade tillbett vilddjuret, inte heller dess bild och som inte hade tagit märket på sin panna eller sin hand. Och de levde och regerade med Kristus i tusen år. Men resten av de döda blev inte levande igen, förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de ska vara Guds och Kristi präster, och ska regera med honom i tusen år."

Uppenbarelseboken 20:4-6


Ovanstående text är hämtad från det ställe i bibeln som förklarar tusenårsriket som just ett rike som varar i tusen år. Men mitt i denna text får vi ju svar på när de som dött i vedermödan kommer att uppstå. Alltså de som trott på Gud och därför vägrat att tillbe vilddjuret och ta emot hans märke. Det kommer att ske precis efter att Jesus har kommit tillbaks till jorden för att upprätta sitt rike. Att detta kallas "den första uppståndelsen" betyder inte att det är den första uppståndelsen någonsin, för den första uppståndelsen var ju Jesu uppståndelse. Det betyder bara att det är den första uppståndelsen av de två som talas om här. Den andra uppståndelsen är den som kallas "den andra döden". Alltså det tillfälle då alla de som inte tror får sina nya kroppar, men sedan blir dömda efter sina gärningar till evigt straff.


Vad gäller uppståndelsen för alla dem som kom till tro i gammaltestamentlig tid är bibeln inte lika tydlig. Vad vi kan komma fram till genom att läsa hela bibeln är dock att de också kommer att uppstå. 


"Från dödsrikets våld ska jag friköpa dem, från döden ska jag återlösa dem. Du död, var är dina plågor? Du dödsrike, var är din udd?"

Hosea 13:14


De kommer att uppstå när Israels folk blivit frälst, vilket händer i slutet av vedermödan.


"Det kommer en tid av nöd, som inte har haft sin like ända från den dag då folken blev till och fram till den tiden. Men på den tiden ska ditt folk bli frälst, alla som är skrivna i boken. De många som sover i mullen ska vakna, några till evigt liv och andra till förakt och evig skam. De förståndiga ska då lysa som himlavalvets ljus, och de som har fört många till rättfärdighet som stjärnorna för alltid och för evigt."

Daniel 12:1-3


Och som vi tidigare såg i Jobs bok så kommer de att få se sin återlösare, alltså Jesus, i sin fysiska kropp, med sina egna ögon, på den här jorden.


"Men jag vet att min återlösare lever, att han till sist ska träda fram över stoftet. När sedan min sargade hud är borta, ska jag i mitt kött skåda Gud. Jag själv ska få skåda honom, jag ska se honom med egna ögon, inte med någon annans. Därefter längtar jag i mitt innersta."

Job 19:25-27


Så min, och många andras, slutsats är att de troende i tiden för det gamla testamentet kommer att uppstå samtidigt som de troende i vedermödan. Och det är ju också ganska logiskt om man tänker efter. För vad är vedermödan också känd som? Jo, Daniels sjuttionde årsvecka. Så om vedermödan är avslutningen på de första 69 årsveckorna, alltså de första 483 åren av Daniels profetia, som pågick från år 445 f.Kr till den dag då Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Och om kyrkoåldern, som vi lever i nu, var ett mysterium, en parentes, en osynlig dal mellan två bergstoppar. Varför skulle då inte de troende i tidsåldrarna före och efter kyrkans tidsålder uppstå på samma gång?


"Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste. Det ska du veta och förstå: Från det att ordet gått ut om att Jerusalem ska återställas och byggas upp till dess att den Smorde Fursten kommer, ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar ska byggas upp igen, trots svåra tider. Men efter de sextiotvå veckorna ska den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse är fast besluten. Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och mitt i veckan ska han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers vinge ska förödaren komma, till dess att förstöring och fast beslutad straffdom utgjuts över förödaren.""

Daniel 9:24-27


Vad jag har kommit fram till genom att läsa bibeln på ett så bokstavligt och naturligt sätt jag kan är följande. Jesus uppstod för nästan 2000 år sedan. Den troende kristna kyrkan, alltså alla vi som kommit till tro på Honom sedan dess, kommer att uppstå/förvandlas och ryckas upp till Honom när tiden är inne för det. Drygt sju år senare kommer de troende från tiden före Jesu uppståndelse, tillsammans med de troende som dött i tiden efter uppryckelsen att uppstå. De troende som överlevt vedermödan kommer att gå in i tusenårsriket och återbefolka jorden. Alla vi som uppstått kommer också att befinna oss på jorden under tusenårsriket, men i våra "förhärligade" kroppar. Efter tusenårsriket kommer alla de som inte trott genom världshistorien att dömas efter sina gärningar. Det här är de uppståndelser som beskrivs i bibeln.



Fortsättning följer...
Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp