66. Tusenårsriket 1

(null)

Även publicerad på berea.se


I den här serien tänkte jag skriva om en framtida tidsperiod som är minst sagt diffus för många kristna idag. Den kallas för tusenårsriket. Ett ord som över huvud taget inte förekommer i bibeln. Men precis på samma sätt som ordet treenigheten inte förekommer i bibeln, men förklaras som koncept genom hela bibeln, på samma sätt kan vi få en tydlig bild av tusenårsriket när vi studerar bibeln.


De flesta har hört att vi som är kristna kommer att leva vidare för evigt i himlen när vi dör. Man har också hört att Jesus en dag ska komma tillbaks. Men där slutar förståelsen av vad som väntar oss hos många.


För att vi ska kunna sätta den här tidsperioden i sin kontext så behöver jag nog först göra en liten tidslinje.


Jag skrev tidigare en ganska lång serie om vad vi brukar kalla uppryckelsen. Det är, och har de senaste 2000 åren varit, nästa händelse vad gäller tidsåldrar i de profetiska texterna. Uppryckelsen är nämligen något som kan hända precis när som helst. Det skulle kunna hända i det ögonblick du läser det här, men det skulle också kunna hända långt efter vår livstid. Läs gärna min serie om uppryckelsen för mer information om detta.


Efter att uppryckelsen har ägt rum kommer världen att kastas in i den absolut värsta tiden i mänsklighetens historia. Den tid vi kallar vedermödan. Det är den tid då Gud kommer att "pröva dem som bor på jorden" står det (Uppenbarelseboken 3:10). Det är en tid av krig, svält, pandemier och mängder av naturkatastrofer. Många kommer att vända sig till att dyrka skapelsen, alltså jorden, naturen och så vidare, eller till och med onda andar för att få hjälp genom den tiden. Andra kommer att ta till droger. 


Men andra, "en stor skara som ingen kunde räkna" (Uppenbarelseboken 7:9), kommer att vända sig till Gud. De flesta av dessa troende kommer dock få betala med sina liv för sin tro. Dels på grund av svår förföljelse, dels för att de inte kommer att kunna köpa och sälja något under en lång period.


"Och när han bröt det femte sigillet, såg jag under altaret deras själar, som hade blivit slaktade för Guds ords skull och för det vittnesbörd som de hade. Och de ropade med hög röst och sa: Herre, du som är helig och sann. Hur länge dröjer du med att döma och utkräva hämnd för vårt blod på dem som bor på jorden? Och åt var och en av dem gavs en vit dräkt, och de blev tillsagda att de skulle vila ännu en liten tid, till dess antalet hade blivit fullt av deras medtjänare och bröder, som skulle bli dödade liksom de själva."

Uppenbarelseboken 6:9-11


Bland dessa som vänder sig till Gud finns en speciell och mycket viktig grupp människor. Det är den rest av Israels folk som överlever förföljelsen. Sakarja skriver att det kommer att vara en tredjedel av Israels folk. 


"Det ska ske i hela landet, säger Herren, att två tredjedelar ska utrotas och gå under, men en tredjedel ska lämnas kvar. Den tredjedelen ska jag låta gå genom eld. Jag ska rena dem som man renar silver, pröva dem som man prövar guld. De ska åkalla mitt namn och jag ska bönhöra dem. Jag ska säga: "Detta är mitt folk." Och de ska svara: " Herren är min Gud.""

Sakarja 13:8-9


De kommer att fly från Antikrist och bli skyddade av Gud genom den sista perioden och till slut ropa till Jesus: "Välsignad är han som kommer i Herrens namn". Det är den grupp som Paulus skriver om då han säger:


"För jag vill inte, bröder, att ni ska vara ovetande om denna hemlighet, för att ni själva inte ska anse er vara kloka, att förhärdelse har drabbat en del av Israel, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och så ska hela Israel bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Befriaren komma och han ska ta bort ogudaktigheten från Jakob. Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder."

Romarbrevet 11:25-27


Jesus talade mycket om "riket" när Han vandrade på jorden. Han visade också att i Honom var riket "mitt ibland dem" genom de under och tecken Han gjorde. Många trodde på Honom, men Israel som folk, och framför allt deras andliga ledare fariséerna och sadducéerna, ville inte veta av Honom. Så några dagar innan Han korsfästes sa Han till dem:


"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som är sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, såsom hönan samlar sina kycklingar under sina vingar. Men ni ville inte. Se, ert hus ska lämnas öde för er. För jag säger er: Härefter ska ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Matteusevangeliet 23:37-39


I slutet av vedermödan kommer alltså hela Israel välkomna Jesus som sin Messias. Och eftersom Gud alltid håller vad Han lovat så kommer då Israel, och hela världen med dem, att få se Jesus igen. Jesus kommer då att komma tillbaks och regera som Kung i tusen år.



Här behöver jag fälla in lite om en av de domar som tas upp i bibeln. Så här säger Jesus:


"Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla heliga änglar med honom, då ska han sitta på sin härlighets tron. Och inför honom ska alla folk församlas, och han ska skilja dem, den ene från den andre, som en herde skiljer fåren från getterna. Och fåren ska han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Då ska Konungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Faders välsignade, och ta emot det rike som gjorts i ordning åt er från världens början."

Matteusevangeliet 25:31-34 (Läs gärna vidare fram till vers 46 i din bibel för att se fortsättningen.)



Många gör misstaget att slå ihop alla texter som handlar om domar till att handla om en och samma händelse. Men så beskrivs det inte i bibeln. Den troende kyrkan som vi känner den idag har redan, mer än sju år innan det här händer, fått sin dom. Det händer inför Kristi domstol (Andra Korintierbrevet 5:10). Eftersom den domen endast berör oss som redan är frälsta så handlar den inte om att dömas till himmel eller helvete. Den handlar om att få, eller inte få, belöningar. 


Det står också i bibeln om en stor vit tron (Uppenbarelseboken 20:11-15) inför vilken de står som ska bli dömda efter sina gärningar. Alltså de som inte tror. Vid den domen är det ingen som kommer in i himlen. Men den tar plats cirka tusen år efter den dom vi läser om i Matteusevangeliet 25:31-46.


Matteusevangeliet 25:31-46 utgör slutet av ett tal som Jesus gav lärjungarna när de frågade Honom om den sista tiden. Så om vi följer det talet från början av kapitel 24 i Matteusevangeliet och ända till slutet av kapitel 25 så ser vi att den här domen utspelar sig på jorden (till skillnad från de andra domarna) precis i slutet av vedermödan. 


Vilka är det då som blir dömda här? Jo, det är de som har klarat sig levande genom den stora vedermödan. Läser man Uppenbarelseboken kapitel 6 till 19 så ser man att det antagligen inte kommer vara en speciellt stor skara människor. Vissa av dem kommer att vara troende och andra inte. De som tror kommer att ha visat detta genom att behandla Guds folk med kärlek (Se Matteusevangeliet 25:35-46). De som valt att inte omvända sig kommer att bli förvisade direkt till helvetet. De troende, å andra sidan, kommer att vara de som går in i tusenårsriket. 


De kommer att ha evigt liv i den bemärkelsen som vi som kristna har idag. De kommer alltså vara "frälsta" precis som oss. Däremot kommer de inte ha fått sina nya kroppar, vilket vi får i samband med uppryckelsen. Det kommer alltså vara dessa människor som återbefolkar jorden i tusenårsriket. Precis som Noas söner och deras fruar gjorde efter floden. De kommer alltså att få barn, som i sin tur får barn, som i sin tur får barn, och så vidare. 


Det här skulle ju kunna vara starten på en perfekt värld. Och visst, världen kommer som vi ska se längre fram att vara mycket bättre än vad den är nu. Jesus sitter ju själv fysiskt på tronen i Jerusalem och styr världen. Men det är en sak som fortfarande följer med människorna genom släktleden. Deras syndiga natur.



Fortsättning följer...





Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp