69. Tusenårsriket 4


(null)


Även publicerad på berea.se




Det finns några saker som är omdiskuterade när det gäller tusenårsriket. En av dem är på vilket sätt detta rike kommer att ta sig uttryck. Kommer det att vara enbart andligt? Alltså ett rike som vi upplever att vi har inom oss och som vi tillhör genom att tro på Jesus. Eller kommer det att vara ett fysiskt rike som en dag ska upprättas på jorden? Post-millennialister och A-millennialister ser oftast riket som andligt. Många som inte bryr sig speciellt mycket om dessa frågor ser också riket som andligt. De tolkar det som att Jesus sitter på tronen och är kung i våra hjärtan. Men hur beskriver bibeln detta rike egentligen?


Den äldsta boken i bibeln är Jobs bok. Den skrevs ca 1600 år före Jesu första tillkommelse. Så om Job ville veta något om Gud så kunde han ju inte öppna sin bibel och läsa som vi kan idag. Det fanns ju ingen bibel. Men vissa saker verkar ha stått klart för dem som levde på Jobs tid i alla fall. Bland annat löftet om Honom som skulle komma och ställa allt till rätta igen. 


"Men jag vet att min återlösare lever, att han till sist ska träda fram över stoftet. När sedan min sargade hud är borta, ska jag i mitt kött skåda Gud. Jag själv ska få skåda honom, jag ska se honom med egna ögon, inte med någon annans. Därefter längtar jag i mitt innersta."

Job 19:25-27


Job säger ju: "... ska jag i mitt kött skåda Gud". Redan här är det ju uteslutet att det skulle handla om något andligt. Det står om att denna "återlösare" ska träda fram över "stoftet", alltså den fysiska jorden. Job var alltså övertygad om att han, efter att han dött, skulle uppstå igen i en fysisk kropp och då få se Gud med sina egna ögon. Job fick ju inte se Jesus när Han kom första gången, men vid Hans andra tillkommelse kommer Job få se Honom, i köttet, alltså fysiskt, med egna ögon.


När jag först började studera texterna i bibeln som handlar om Jesu återkomst och tusenårsriket blev jag lite förvånad över hur greppbara, jordiska och fysiska de var. Att Jesu återkomst är något som utspelar sig på den här jorden är något som blir väldigt tydligt när man läser dessa texter. Jag ska ta några exempel på texter i Gamla Testamentet som handlar om Jesu återkomst. Men först vill jag att vi separerar två händelser som många blandar ihop, och som kan leda till att man ser Jesu återkomst och tusenårsriket som enbart andliga. 


Den ena händelsen är uppryckelsen. Den beskrivs tydligast i dessa två texter.


"Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunen. För basunen ska ljuda och de döda ska uppstå oförgängliga och vi ska förvandlas."

Första Korintierbrevet 15:51-52


"För Herren ska själv stiga ner från himlen med ett befallande rop, med ärkeängelns röst och med Guds basun, och först ska de som dött i Kristus uppstå. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp tillsammans med dem på skyar för att möta Herren i luften. Och så ska vi alltid vara hos Herren."

Första Tessalonikerbrevet 4:16-17


Här ser vi att Jesus en dag kommer att hämta oss som tror på Honom för att vi alltid ska vara hos Honom. Den andra händelsen är Jesu återkomst, som beskrivs tydligt i följande text:


"Och jag såg himlen öppen, och se, en vit häst och den som satt på den heter Trofast och Sann, och han dömer och strider i rättfärdighet. Och hans ögon var som eldslågor och på hans huvud var många kronor. Och han hade ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod och hans namn är Guds Ord. Och härarna i himlen följde honom på vita hästar, klädda i fint linne, vitt och rent. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd, för att han med det skulle slå folken. Och han ska styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, glödande vredes vinpress. Och han har ett namn skrivet på sina kläder och på sin höft: Konungarnas Konung och herrarnas Herre."

Uppenbarelseboken 19:11-16


Många ser som sagt dessa två händelser som en och samma. Och visst kan man förstå att tankarna om vad som kommer att hända kan bli lite luddiga då. Men när man ställer texterna efter varandra på det här sättet ser man tydligt att de beskriver olika händelser.


I den första kommer Han för att hämta de sina. I den andra kommer Han för att slå folken med svärd. I den första rycks vi upp till Honom. I den andra kommer vi tillbaks med Honom. I den första möter vi Honom i luften. I den andra kommer Han ner till jorden. Och så vidare. 



Vad följande texter handlar om är alltså den andra händelsen, då Jesus kommer tillbaks till jorden för att strida mot dem som går emot Honom, för att rädda sitt folk Israel och för att sätta sig som kung på Davids tron. Så här skriver Sakarja:


"Sedan ska Herren gå ut i strid mot dessa hednafolk, så som han stred förr på drabbningens dag. På den dagen ska han stå med sina fötter på Olivberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Olivberget ska klyvas mitt itu, från öster till väster, till en väldig dal. Hälften av berget ska vika mot norr och andra hälften mot söder. Och ni ska fly ner i dalen mellan mina berg, för dalen mellan bergen ska sträcka sig till Asal. Ni ska fly som när ni flydde för jordbävningen på Juda kung Ussias tid. 


Då ska Herren min Gud komma och alla heliga med dig. Det ska ske på den dagen att ljuset är borta, himlens ljus ska förmörkas. Det blir en särskild dag, känd av Herren, inte dag och inte natt. Men det ska ske att när aftonen kommer blir det ljust. Det ska ske på den dagen att levande vatten ska strömma från Jerusalem, hälften mot Östra havet och hälften mot Västra havet. Både sommar och vinter ska det vara så. Herren ska vara kung över hela jorden. På den dagen ska Herren vara en och hans namn ett."

Sakarja 14:3-9


Tidslinjen kommer alltså att vara följande. Jesus kommer och hämtar oss som tror på Honom och alla dem som dött "i Kristus", alltså dem som dött efter att ha tagit emot Jesus som sin Herre och Frälsare. Detta kan hända när som helst. Sedan kommer den sjuåriga vedermödan som jag skrivit om tidigare. Vedermödan avslutas med att alla länder, folk och stammar samlas till strid mot Israel i den dal i Israel som kallas Armageddon (Har Meggido), vilket antagligen syftar på Jisreelslätten som är slätten vid Meggidos berg/kulle. Det är under denna strid som Jesus kommer att komma tillbaks för att förgöra antikrist och hans världsordning, och själv upprätta sitt rike, tusenårsriket.




Så... jag ska försöka följa en tråd genom bibeln och ta upp texter som är relevanta för ämnet tusenårsriket. Jag kommer naturligtvis inte kunna citera alla verser angående ämnet, för det finns massor. Men jag ska göra ett försök att göra det så tydligt som möjligt.


Gud lovade som vi tidigare sett att en skulle komma som ska ställa allt till rätta.


"Jag ska sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han ska krossa ditt huvud och du ska hugga honom i hälen.""

Första Moseboken 3:15


En ganska lång tid senare utvalde Gud en man som hette Abram till att bli stamfader för det folk som skulle komma att bli Guds eget folk. Honom gav Gud löften om ett land, ett folk och välsignelse. Det här är grunden till de förbund som Gud genom historien kom att sluta med Abrahams ättlingar.


"Herren sade till Abram: "Gå ut från ditt land och din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag ska visa dig. Där ska jag göra dig till ett stort folk. Jag ska välsigna dig och göra ditt namn stort, och du ska bli en välsignelse. Jag ska välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig ska jordens alla släkten bli välsignade.""

Första Moseboken 12:1-3


Dessa löften upprepade Gud för Abrahams son Isak och Isaks son Jakob. Löftena fördes alltså vidare till endast en av avkomlingarna i varje led fram till Jakob. Det var sedan Jakobs (Israels) tolv söner som utgjorde Israels tolv stammar. Men löftet om en som skulle frälsa världen var mer specifikt än så. 


När Jakob (Israel) var på väg att dö gav han profetiska välsignelser till alla sina söner. I dem kan vi läsa att Härskaren skulle komma från ingen annan än Juda stam.


"Juda, dig ska dina bröder prisa. Din hand ska gripa dina fienders nacke, din fars söner ska buga sig för dig. Ett ungt lejon är Juda. Du reser dig från rivet byte, min son. Han böjer sig, han lägger sig som ett lejon, som en lejonhona – vem vågar väcka honom? Spiran ska inte vika från Juda, inte härskarstaven från hans fötter, förrän han som den tillhör kommer och folken lyder honom. Han binder sin ungåsna vid vinstocken, sitt åsneföl vid den ädla rankan. Han tvättar sina kläder i vin, sin mantel i druvors blod. Hans ögon är dunkla av vin, hans tänder vita av mjölk."

Första Moseboken 49:8-12



Än mer specifikt blev det då Gud gav följande löfte till David, som var av Juda stam.


"Jag ska bereda en plats åt mitt folk Israel och plantera det så att det får bo kvar och inte oroas mer. Onda människor ska inte förtrycka det mer som förr, sedan tiden då jag satte domare över mitt folk Israel. Jag ska låta dig få ro från alla dina fiender. Nu förkunnar Herren för dig att Herren ska bygga ett hus åt dig. När din tid är slut och du vilar hos dina fäder ska jag efter dig upphöja din avkomling som ska utgå ur ditt liv, och jag ska befästa hans kungadöme. Han ska bygga ett hus åt mitt namn, och jag ska befästa hans kungatron för evigt."

Andra Samuelsboken 7:10-13


Profeterna talar senare också om löftet att denna Frälsare ska komma från Davids hus. Jeremia skriver:


"Se, dagar ska komma, säger Herren, då jag ska uppfylla det löfte som jag har talat om Israels hus och Juda hus. I de dagarna och på den tiden ska jag låta en rättfärdig telning växa upp åt David. Han ska skaffa rätt och rättfärdighet på jorden. I de dagarna ska Juda bli frälst och Jerusalem bo i trygghet. Man ska kalla det så: Herren vår rättfärdighet."...


..."Så säger Herren: Om jag inte har fastställt mitt förbund med dag och natt och en ordning för himmel och jord, då ska jag också förkasta Jakobs och min tjänare Davids efterkommande, så att jag inte tar någon av hans avkomlingar till att råda över Abrahams, Isaks och Jakobs efterkommande. För jag ska åter göra slut på deras fångenskap och förbarma mig över dem."

Jeremia 33:14-16, 25-26


Och Jesaja skriver:


"För du ska bryta deras bördors ok, deras skuldrors käpp och deras plågares stav, som på Midjans tid. Ja, varje stövel buren i stridslarm och varje mantel vältrad i blod ska brännas upp och förtäras av eld. För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste. Så ska herradömet bli stort och friden utan slut över Davids tron och hans rike. Det ska befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet från nu och till evig tid. Herren Sebaots lidelse ska göra detta."

Jesaja 9:4-7



"Men ett skott ska skjuta upp ur Ishais avhuggna stam, en telning från hans rötter ska bära frukt. Över honom ska Herrens Ande vila, Anden med vishet och förstånd, Anden med råd och styrka, Anden med kunskap och vördnad för Herren. Han ska ha sin glädje i vördnad för Herren. Han ska inte döma efter vad ögonen ser eller avgöra efter vad öronen hör, utan han ska döma de fattiga med rättfärdighet och med rättvisa skaffa rätt åt de ödmjuka på jorden. Han ska slå jorden med sin muns stav, döda de ogudaktiga med sina läppars ande. Rättfärdighet ska vara bältet runt hans midja, trofasthet bältet om hans höfter."

Jesaja 11:1-5



Vem det handlar om blir ju tydligt när vi läser ängelns ord till Maria precis innan hon blir gravid med Jesus.


"Då sa ängeln till henne: Frukta inte, Maria, för du har funnit nåd hos Gud. Och se, du ska bli havande och föda en Son och du ska ge honom namnet Jesus. Han ska bli stor och kallas den Högstes Son och Herren Gud ska ge honom hans fader Davids tron. Och han ska vara Konung över Jakobs hus för evigt och hans rike ska aldrig ta slut. Då sa Maria till ängeln: Hur ska detta gå till? Jag har ju inte haft någon man. Då svarade ängeln och sa till henne: Den Helige Ande ska komma över dig, och den Högstes kraft ska överskugga dig, därför ska också det Heliga som blir fött av dig kallas Guds Son."

Lukasevangeliet 1:30-35



I de texter vi läst här står det ju klart att Jesus fysiskt kommer att komma tillbaks till jorden och sätta sig på Davids tron på jorden. Han kommer att regera i rättfärdighet över hela jorden från den fysiska staden Jerusalem i landet Israel som Gud så många gånger har lovat att ge upprättelse. Ett Israel som lever i fred med sina grannländer. Så att detta tal om riket skulle handla om endast något andligt är som sagt enligt min mening uteslutet.





Fortsättning följer...

Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp