70. Tusenårsriket 5

(null)

Även publicerad på berea.se


Som vi sett i tidigare delar av den här serien så är tusenårsriket starkt sammankopplat med de löften som Gud har gett till Israels folk. Men hur kan det komma sig? Israel som folk och judendomen som religion tror ju inte ens att Jesus är den Messias som de har blivit lovade. 


Svaret på den frågan är "inte än". Israel har inte än tagit emot Jesus som Messias. Men det är ett av syftena med den tidsperiod vi kallar vedermödan. I slutet av vedermödan kommer hela Israels folk att inse att Jesus är den Messias som hela tiden har utlovats i bibelns texter. De kommer att inse sitt misstag att inte ha tagit emot Jesus som Messias och sörja över vad de har gjort.


"För jag vill inte, bröder, att ni ska vara ovetande om denna hemlighet, för att ni själva inte ska anse er vara kloka, att förhärdelse har drabbat en del av Israel, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och så ska hela Israel bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Befriaren komma och han ska ta bort ogudaktigheten från Jakob. Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder."

Romarbrevet 11:25-27


"Men över Davids hus och över Jerusalems invånare ska jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De ska sörja över honom som man sörjer ende sonen, och de ska gråta bittert över honom som man gråter över sin förstfödde."

Sakarja 12:10


Redan i Moseböckerna kan vi se profetior om hur Israels folk en dag kommer att vända sig tillbaks till Gud. Efter att ha beskrivit förbannelserna som skulle komma över Israels folk om de vände sig från Gud, och välsignelserna de skulle få om de valde att följa Guds väg, gav Gud dem följande löfte.


"När allt detta kommer över dig, välsignelsen och förbannelsen som jag har förelagt dig, ska du ta det till ditt hjärta bland alla de hednafolk dit Herren din Gud har fördrivit dig. Du ska då vända om till Herren din Gud och lyda hans röst i allt som jag i dag befaller dig, du och dina barn, av hela ditt hjärta och av hela din själ. Då ska Herren din Gud göra slut på din fångenskap och förbarma sig över dig. Herren din Gud ska då åter samla dig från alla folk dit han har skingrat dig. Även om dina fördrivna skulle vara vid himlens ände kommer Herren din Gud att samla dig därifrån och hämta dig därifrån. 


Herren din Gud ska föra dig in i det land som dina fäder har haft till besittning, och du ska besitta det. Han ska göra dig gott och föröka dig mer än dina fäder. Herren din Gud ska omskära ditt hjärta och dina efterkommandes hjärtan, så att du älskar Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ. Då ska du få leva. Och Herren din Gud ska lägga alla dessa förbannelser på dina fiender och på dem som hatar och förföljer dig. Du ska på nytt lyssna till Herrens röst och följa alla hans bud som jag i dag ger dig. 


Herren din Gud ska ge dig överflöd i allt du företar dig och då det gäller dina barn, avkomman från din boskap och grödan från din mark. Så som Herren fröjdade sig över dina fäder, ska han åter fröjda sig över dig och göra dig gott, när du lyssnar till Herren din Guds röst och håller hans bud och stadgar som är skrivna i denna lagbok, och vänder om till Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ."

Femte Moseboken 30:1-10



När Jesus kommer tillbaks och förgör antikrists arméer vid Armageddon kommer Han att samla alla dem som kommit till tro på Honom under vedermödan, både judar och icke-judar. De får gå in i tusenårsriket och återbefolka jorden.


"Och då ska Människosonens tecken synas på himlen, och alla jordens stammar ska då jämra sig. Och de ska få se Människosonen komma på himlens skyar med makt och stor härlighet. Och han ska sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de ska församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra."

Matteusevangeliet 24:30-31



Sedan kommer Jesus att upprätta sitt tusenåriga rike på jorden. Bibeln beskriver själva tusenårsriket som en period av perfekta förhållanden på jorden.


Det beskrivs som en tid av fred och en tid av frid.


"Det ska ske i den yttersta tiden att berget med Herrens hus ska stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Och alla folk ska strömma dit, och många folk ska gå i väg och säga: "Kom, låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds hus. Han ska lära oss sina vägar så att vi kan vandra på hans stigar." För undervisningen ska gå ut från Sion, Herrens ord från Jerusalem. Han ska döma mellan många folk och skipa rätt åt mäktiga hednafolk, ända bort i fjärran land. Då ska de smida sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken ska inte lyfta svärd mot varandra och inte mer öva för krig. Var och en ska sitta under sin vinstock och sitt fikonträd utan fruktan, för så har Herren Sebaots mun talat."

Mika 4:1-4


"Rättfärdighetens frukt ska vara frid, och rättfärdighetens verk vara ro och trygghet för evigt. Mitt folk ska bo i fridfulla hem, i trygga boningar och på säkra viloplatser."

Jesaja 32:17-18


Det beskrivs som en tid av glädje.


"Ni ska få dubbelt igen för er skam, och de som förödmjukades ska nu jubla över sin del. Därför ska de få en dubbel lott i sitt land, evig glädje ska de få,"

Jesaja 61:7



En tid då man får tröst efter allt som hänt.


"Trösta, trösta mitt folk! säger er Gud. Tala till Jerusalems hjärta och förkunna för det att dess vedermöda är slut, att dess skuld är försonad, och att det fått dubbelt igen av Herrens hand för alla sina synder."

Jesaja 40:1-2



På den tiden ska människor känna till Guds ord och följa det.


"Nej, detta är förbundet som jag efter denna tid ska sluta med Israels hus, säger Herren: Jag ska lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk. Då ska de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna Herren!" Alla ska känna mig, från den minste av dem till den störste, säger Herren, för jag ska förlåta deras missgärningar och aldrig mer minnas deras synder."

Jeremia 31:33-34


"Ingenstans på mitt heliga berg ska man göra något ont eller förstöra något, för landet ska vara fullt av Herrens kunskap, liksom vattnet täcker havet."

Jesaja 11:9


"Jorden ska fyllas av kunskap om Herrens härlighet, så som vattnet täcker havets djup."

Habackuk 2:14



Jesus kommer som sagt att vara kung över hela jorden. Men andra kommer också att styra tillsammans med, eller kanske rättare sagt under, Jesus.


"Se, en kung ska regera i rättfärdighet, furstar ska styra med rättvisa."

Jesaja 32:1


"Då sa Jesus till dem: Sannerligen säger jag er, att ni som har följt mig ska i återupprättelsen när Människosonen sitter på sin härlighets tron, också ni sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar."

Matteusevangeliet 19:28


"Jag ska göra dem till ett enda folk i landet, på Israels berg, och de ska alla ha en och samma kung. De ska inte mer vara två folk och inte mer vara delade i två riken. Och de ska inte mer orena sig med sina avgudar och vidrigheter och alla sina brott. Jag ska rädda dem från alla orter där de syndat och rena dem. De ska vara mitt folk, och jag ska vara deras Gud. Min tjänare David ska vara kung över dem, och de ska alla ha en och samma herde. De ska leva efter mina föreskrifter och hålla mina stadgar och följa dem. De ska bo i det land som jag gav min tjänare Jakob, det land där era fäder bodde. De ska själva bo där, de och deras barn och deras barnbarn till evig tid, och min tjänare David ska för evigt vara deras furste."

Hesekiel 37:22-25




Jerusalem kommer att vara världens politiska centrum.


"Så säger Herren: Jag ska vända åter till Sion för att bo mitt i Jerusalem, och Jerusalem ska kallas "sanningens stad" och Herren Sebaots berg "det heliga berget"."

Sakarja 8:3



Människors hälsa, liksom själva naturen kommer att återställas till hur det var tänkt från början.


"Säg till oroliga hjärtan: "Var starka, var inte rädda!" Se, er Gud är här! Han kommer med hämnd, med vedergällning från Gud. Han kommer själv och frälser er. Då ska de blindas ögon öppnas och de dövas öron upplåtas. Den lame ska hoppa som en hjort, den stummes tunga ska jubla, för vatten ska bryta fram i öknen, strömmar på hedmarken. Den glödande sanden ska bli en sjö, den torra marken vattenrika källor. Där schakalerna har sina lyor ska det växa säv, vass och papyrus."

Jesaja 35:4-7


"Vargar ska bo tillsammans med lamm, leoparder ligga bland killingar. Kalvar och unga lejon och gödboskap ska vara tillsammans, och en liten pojke ska valla dem. Kor och björnar ska gå och beta, deras ungar ska ligga tillsammans, och lejon ska äta halm som oxar. Ett spädbarn ska leka vid huggormens håla, ett avvant barn räcka ut handen mot giftormens öga."

Jesaja 11:6-8


"Se, jag skapar nya himlar och en ny jord, och man ska inte mer minnas det förgångna eller tänka på det. Nej, fröjda er och jubla för evigt över det som jag skapar! För se, jag skapar Jerusalem till jubel och dess folk till fröjd. Jag ska jubla över Jerusalem, fröjda mig över mitt folk. Där ska inte mer höras gråt eller klagan. Där ska inte mer finnas spädbarn som lever bara några dagar, eller gamla män som inte uppnår sina dagars mått. 


Den som dör vid hundra års ålder är en ung man, och först vid hundra års ålder ska syndaren drabbas av förbannelsen. De ska bygga hus och få bo i dem, plantera vingårdar och äta deras frukt. När de bygger hus ska andra inte bo i dem, när de planterar något ska andra inte äta av det. Mitt folks ålder ska bli som ett träds ålder, mina utvalda ska länge få njuta av sina händers verk. 


De ska inte arbeta förgäves och inte föda barn till plötslig död, för de är ett släkte välsignat av Herren, de och deras efterkommande tillsammans. Och det ska ske att innan de ropar ska jag svara, medan de ännu talar ska jag höra. Vargar ska beta med lamm, lejon ska äta halm som oxar, och stoft ska vara ormens föda. Ingenstans på mitt heliga berg ska de göra något ont eller skadligt, säger Herren."

Jesaja 65:17-25



Men vänta nu, kanske någon tänker, det står ju "nya himlar och en ny jord". Det här måste ju handla om himlen eller den nya jorden, inte tusenårsriket. Här skulle jag vilja påminna om de tre viktigaste reglerna när man tolkar bibeln. Kontext, kontext och kontext. Ja, det står om nya himlar och en ny jord. Och det kommer det ju vara också. Som vi sett i alla de texter vi precis läst kommer det mesta att se mycket annorlunda ut än vad det gör nu. Men till skillnad mot vad som står om den nya himlen och den nya jorden i Uppenbarelseboken kapitel 21-22 så är det några saker i Jesaja 65 som fortfarande kommer att pågå. 


Det kommer att födas barn. Människor kommer att drabbas av förbannelsen "konsekvenser av synd", även om det blir först vid hundra års ålder. Och människor kommer att dö. Så den här nya himlen och nya jorden kommer att vara mer som en totalrenovering av vad som redan existerar. Den nya skapelsen som talas om i Uppenbarelseboken 21-22 kommer jag att skriva lite om senare.



Det står alltså att människor kommer att dö i tusenårsriket. Varför? I himlen kommer det ju inte att finnas någon död. Som jag skrev i första delen av den här serien så är det ju de människor som lyckats överleva vedermödan, och som tror på Jesus, som kommer att återbefolka jorden. De kommer att få barn, som i sin tur får barn, som i sin tur får barn... i tusen år. Men även om de alla lever i perfekta miljömässiga förhållanden så är det en sak som fortsätter att ärvas ned från person till person. Människans syndiga natur. Och som vi vet...


"...syndens lön är döden..."

Romarbrevet 6:23




Fortsättning följer...




Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp