79. Hur gammal är jorden? Del 2

(null)


Även publicerad på berea.se



De som vill försvara hypotesen om "öppna släktled", alltså att författarna till bibeln skulle ha hoppat över generationer när de skrev ner släkttavlorna, har framför allt ett argument som de lutar sig mot. Det lyder: "Eftersom det finns släkttavlor i bibeln som inte stämmer överens med varandra, så kan vi inte vara säkra på att de två i Första Mosebok kapitel 5 och kapitel 11 är korrekta. Därför kan vi tänka in långa tidsperioder i Första Mosebok kapitel 1-11" 


Vilka släkttavlor är det då de menar som inte stämmer överens med varandra? Jo, det första  är Jesu släkttavla i Matteusevangeliet kapitel 1 som inte stämmer överens med de namn som nämns i Första Krönikeboken kapitel 3. I Matteusevangeliet saknas nämligen tre namn mellan Joram och Asarja (som även kallades Ussia). 


"…dennes son Joram , dennes son Ahasja, dennes son Joash, dennes son Amasja, dennes sonAsarja, dennes son Jotam,"

Första Krönikeboken 3:11-12


"Asa födde Josafat, Josafat födde Joram, Joram föddeUssia."

Matteusevangeliet 1:8


Och om Matteus utelämnade några namn så kan ju Mose också ha gjort det. Eller?


När Matteus skrev sitt evangelium hade han för avsikt att påvisa att Jesus var den ättling till David som hade utlovats genom profeten Natan. 


"Nu förkunnar Herren för dig att Herren ska bygga ett hus åt dig. När din tid är slut och du vilar hos dina fäder ska jag efter dig upphöja din avkomling som ska utgå ur ditt liv, och jag ska befästa hans kungadöme. Han ska bygga ett hus åt mitt namn, och jag ska befästa hans kungatron för evigt."

Andra Samuelsboken 7:11-13


För att understryka detta så använder Matteus något som användes i både det hebreiska och det grekiska språket. Det kallas Gamatri. Tanken är att varje bokstav i språkets alfabet är kopplat till en siffra. Så om man tar ett ord, till exempel ett namn, och adderar siffrorna så kommer man fram till en summa. Det är alltså inget mystiskt som krävs för att lösa djupa gåtor i bibelns texter, vilket somliga hävdar. Utan något ganska praktiskt.


Som jag förstår det så är det på detta sätt man till exempel kommer att kunna identifiera "vilddjuret" i Uppenbarelseboken kapitel 13. 


"Och det får alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, till att ta emot ett märke på sin högra hand eller på sina pannor, så att ingen ska kunna köpa eller sälja, utom den som har märket eller vilddjurets namn eller dess namns tal. Här är visdomen. Den som har förstånd kan räkna ut vilddjurets tal, för det är en människas tal och dess tal är 666."

Uppenbarelseboken 13:16-18


Varför kom jag då in på detta med gamatri? Jo, om man tar namnet David på hebreiska och använder sig av gamatri så får man fram talet 14.


"Så är alla släktled från Abraham intill David fjorton led och från David till den babyloniska fångenskapen fjorton led och från den babyloniska fångenskapen intill Kristus fjorton led."

Matteusevangeliet 1:17


Matteus använde sig alltså av förkortade släkttavlor för att understryka att Jesus var Davids son.


Matteus skrev dessutom till den mycket tidiga kristna församlingen, som bestod av hebreiska kristna, så han antog att de redan kände till släkttavlorna i Gamla Testamentet. Matteus hoppar alltså medvetet över vissa generationer, vilket inte händer i Första Mosebok 5 och 11. Så att Matteusevangeliets släkttavla skulle vara ett bevis för att övriga släkttavlor i bibeln inte är slutna sammanhängande släkttavlor är ju lätt att motbevisa.



Det andra exemplet man brukar ta upp för att påvisa att släkttavlorna i bibeln är öppna är Lukasevangeliet 3:35-36 jämfört med Första Mosebok 11:12. 


I Första Mosebok 11:12 står det:


"När Arpakshad var 35 år blev han far till Shela."

Första Mosebok 11:12


Men i Lukasevangeliet 3:35-36 står det:


"…, son till Shela, son till Kenan, son till Arpakshad, …"

Lukasevangeliet 3:35-36 


Lukas lägger alltså till någon som heter Kenan mellan Arpakshad och Shela. Och om Lukas kan lägga till ett namn så måste vi ju anta att vi också kan lägga till hundratals generationer till bibelns släkttavlor. Eller?


Den här invändningen mot slutna släkttavlor är inte lika lätt och självklar att svara på som den i Matteusevangeliet. Man behöver helt enkelt gräva lite djupare här. Men det finns svar att få för den som letar efter sanningen, och inte ursäkter för att skriva om bibeln.


1, Denna extra Kenan i Lukasevangeliet kan man endast hitta i kopior av Septuaginta (LXX) som är skrivna mer än 200 år efter att Lukas skrev sitt evangelium. I äldre kopior av LXX står det namnet inte med.


2, De tidigare separata dokumenten av Lukasevangeliet har inte heller med denna Kenan.


3, Den tidiga historikern Josefus, som använde LXX som sin bibliska referens nämner inte heller någon Kenan i detta sammanhang.


4, Julius Africanus (ca 180-250 e.Kr) som var den förste kristne historiker  att sammanställa en universell kronologi, och som även han använde sig av LXX har inte heller med denna extra Kenan i sina listor. 


Vad som hänt här är alltså troligen vad man brukar kalla en dittografi. Alltså en oavsiktlig kopiering av en bokstav, ett ord eller en fras. Någon översättare har troligen vid något tillfälle råkat kopiera namnet Kenan, ett namn som dyker upp i vers 37 i samma kapitel, och skrivit in det även i vers 35-36. Sedan har detta misstag kopierats vidare tills det slutligen hamnade i de allra flesta översättningarna i vår egen tid.


"Men om det finns sådana misstag i bibeln, hur kan vi då tro på den?" Vill du veta mer om det så föreslår jag att du läser mina serier: "Är bibeln Guds ord?" och "Grundtexter" på berea.se.


Innan vi lämnar dessa släkttavlor skulle jag vilja nämna en till sak lite kort. 

Det står att personerna i släkttavlorna i Första Mosebok 1 och 5 fick andra söner och döttrar. Det här förklarar befolkningsexplosionen i början av mänsklighetens historia. Det besvarar också frågor som: Var fick Kain tag på en fru? Vilka är alla dessa människor som Kain var rädd skulle döda honom efter att han slagit ihjäl Abel? Osv.


Dr Henry Morris skriver i sin bok "The Genesis account" att jordens befolkning under Kains livstid antagligen uppgick till minst 120.000 människor. Det var dessa han var rädd för. Morris kom i sina beräkningar fram till att världens befolkning vid tiden för Noas flod, alltså den globala översvämningen, var minst 7 miljarder. Alltså ungefär lika många som vi är på jorden idag. Men jag kommer till det där med jordens befolkning senare i denna serie…



Ett annat argument för att inte läsa Första Mosebok kapitel 1-11 bokstavligt är att det skulle vara skrivet på ett poetiskt sätt, och därmed i en genre som inte behöver tolkas bokstavligt. Jag tänker inte gå in på det här speciellt mycket, för efter att ha läst dessa texter många gånger så tycker jag att det är ett mycket dåligt argument. 

Visst finns det inslag av poesi i dessa texter. Till exempel i Första Mosebok 2:23 och  

4:23-24. 


" Då sade mannen: "Äntligen! Hon är ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon ska heta kvinna, för av man är hon tagen.""

Första Moseboken 2:23


"Lemek sade till sina hustrur: "Ada och Silla, hör på mig! Ni Lemeks hustrur, lyssna till mina ord: Jag dödar en man för ett sår och en ung man för ett blåmärke. Om Kain blir hämnad sju gånger, blir Lemek det sjuttiosju gånger.""

Första Moseboken 4:23-24


Men 1 Mos 1-11 som helhet är inte skrivet som poesi. Det är en berättande text, eller narrativ text som det heter. Stephen Boyd demonstrerar det i sina avhandlingar på ämnet, om du vill gräva djupare i det. 




Det finns alltså INGET i den bibliska texten som över huvud taget indikerar på några sådana långa tidsåldrar. Följer man istället bibelns många släktregister så kommer man fram till att Adam, och därmed även jorden, skapades ca 4000 år före Kristus. Alltså för ca 6000 år sedan.


Så om texten i sig inte lämnar något som helst utrymme för långa tidsåldrar så måste man som läsare av bibeln göra ett val. Antingen går man på vad texten säger, eller så försöker man att skriva om / tolka om den för att passa en teori som gång på gång visat sig vara felaktig. Evolutionsteorin är ju, som vi kommer att se, mer en filosofi än en vetenskaplig teori.


Men om bibeln säger att jorden bara är 6000 år gammal, och om evolutionsteorin kräver miljoner, eller miljarder år, då måste ju bibeln ha fel. För forskningen kan ju inte ha fel… eller?


Mer om det nästa gång…






Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Historia, Religion, Teologi | |
Upp