85. Är det såhär det slutar? Del 1.

(null)

Även publicerad på berea.se.


När jag börjar skriva på den här artikelserien är det mycket som händer i världen. Räntor, elpriser, bensin- och dieselpriser skjuter i höjden. Inflationen är högre än på många decennium, samtidigt som man varnar för en kommande lågkonjunktur. Det talas om energikris på grund av brist på naturgas, diesel, regn, sol, vind, och så vidare. Världsekonomin är på bristningsgränsen eftersom i stort sett alla länder i världen har svindlande statsskulder. Det börjar talas om matbrist till och med i västvärlden. Ryssland har gått i fullskaligt krig mot Ukraina och hotar med kärnvapen.  "Världspolisen" USA har det senaste året visat sådana svagheter så att det råder i stort sett vakuum när det kommer till stormakter i världen, och man undrar vem som kommer att ta ledarrollen efter dem. 


Och liksom för att förstärka känslan av hopplöshet matas vi dagligen med budskap om pandemier och ett hotat klimat.


På grund av allt detta är det inte längre bara vi bibel-nördar som ställer oss frågan:

-Är det såhär det slutar?


Vi som läser bibeln med en Konsekvent Normal, Bokstavlig, Historisk, Grammatisk, metod av texttolkning, med respekt till Genre, alltså vad vi brukar kalla "bokstavligt", vet att jorden har minst 1007 år kvar.


Den kronologiska ordningen är enligt bibeln följande:

Först kommer uppryckelsen. Det tillfälle när Jesus kommer för att hämta oss som tror på Honom. Det här kan hända vilket ögonblick som helst.


"Låt inte era hjärtan oroas. Ni tror på Gud, tro också på mig. I min Faders hus finns många boningar. Och om det inte vore så, skulle jag ha sagt er det. Jag går bort för att bereda plats åt er. Och när jag har gått bort för att bereda plats åt er, ska jag komma tillbaka och ta er till mig, för att också ni ska vara där jag är."

Johannesevangeliet 14:1-3


Sedan kommer vad som i bibeln brukar beskrivas som "Herrens dag". Uttrycket Herrens dag i bibeln beskriver en period då Gud själv tydligt går in i världshistorien och ingriper på ett sätt som endast Han kan göra. I Gamla Testamentet kan det handla om Guds dom över Israel när de blev bortförda till Assyrien, eller Guds dom över Juda när de blev bortförda till Babylonien. Men ultimat handlar Herrens dag om de sista sju åren innan Jesu återkomst, när Gud dömer mänskligheten genom att tömma ut sin vrede över hela världen.


"Ve dem som längtar efter Herrens dag! Varför längtar ni efter den? Herrens dag är mörker och inte ljus. Det blir som när man flyr för ett lejon men möter en björn, och som när man kommer hem och stöder handen mot väggen och blir biten av en orm. Ja, Herrens dag är mörker och inte ljus, becksvart utan en strimma av ljus."

Amos 5:18-20 





Den börjar med att en man som bibeln kallar Antikrist, Vilddjuret, Laglöshetens människa, med mera, sluter ett förbund med Israels folk, som leder till att Israel bland annat får utöva sin religion som de vill.


"Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och mitt i veckan ska han avskaffa slaktoffer och matoffer."

Daniel 9:27a


"En vecka" (ordagrant "en sjua") i det här sammanhanget betyder en period av sju år.


Dessa sju år kommer att vara de värsta åren i mänsklighetens historia. Jesus säger såhär om den tiden:


"För då ska det bli en stor vedermöda, som inte har varit från världens begynnelse intill nu, inte heller någonsin mer ska bli."

Matteusevangeliet 24:21


Oj, ska du försöka skrämma oss till att börja tro nu?

Absolut, om det är det som behövs så…


Låt mig berätta en historia jag hörde en gång om två olika flygvärdinnor på ett utdömt flygplan.


Den första flygvärdinnan gjorde följande utrop till passagerarna:

- Vi kommer snart ut med en vagn med lite dricka och tilltugg. Det finns samtidigt fallskärmar att få gratis för den som vill ha.

Resultatet blev ju att många köpte dricka och godis, men i stort sett ingen var intresserad av att ta emot en fallskärm som de skulle behöva släpa på senare. 


Det andra scenariot är en annan flygvärdinna i samma situation. Men hennes utrop låter såhär:

- Vi kommer snart ut med en vagn med lite dricka och tilltugg. Jag har precis fått reda på att det flygplan vi befinner oss på kommer att störta om cirka tjugo minuter. Men det finns fallskärmar för den som vill ha.

Hur många tror du skulle vara intresserade av en fallskärm i det läget?


Min poäng med den här historien är att visst, jag skulle som så många andra kunna sitta här och skriva enbart om de positiva, glädjande och upplyftande delarna av bibeln. Men jag tror att många behöver förstå att vi är på väg att krascha för att inse att vi behöver en räddare. Sedan kan vi ju kalla det skrämseltaktik om vi vill. Men ska vi se till Jesus som vår förebild på den här punkten så talade Han mer om helvetet än om himlen.


Efter den sjuårsperioden vi brukar kalla vedermödan kommer Jesus att komma till jorden för att sitta som Kung och regera i ett tusen år. (Se mer i min serie "Tusenårsriket" på berea.se )


Jorden har alltså minst 1007 år kvar. 





Min tanke är att i den här serien göra dig uppmärksam på några av de många tecken som pekar på att den sjuårsperiod vi kallar vedermödan närmar sig med stormsteg. Och om vedermödan verkar vara nära, hur nära är då inte uppryckelsen, som måste ske innan vedermödan?


Men kom igen, har inte alla generationer trott att de har varit den sista?

Jo, men det är ju det som är en av poängerna med läran om uppryckelsen. Meningen är att vi ska leva som om Jesus kan komma tillbaks när som helst. Alla texter i Nya Testamentet som tar upp Jesu återkomst finns i en kontext som på ett eller annat sätt handlar om hur vi bör leva våra liv.


Det finns inget tecken och ingen profetia som har behövt uppfyllas innan uppryckelsen. Däremot finns det en hel del som måste hända innan Jesus kommer tillbaks till jorden för att regera som kung i 1000 år. 


Så ja, alla bibeltroende kristna har varit beredda på att bli uppryckta. De tecken vi ser idag kunde rent teoretiskt ha hänt efter att den troende kyrkan hade försvunnit från jorden, men eftersom vi är kvar här och ändå ser alla dessa saker hända så kan vi ju konstatera att vi borde börja närma oss den sista tiden.




Vilka tecken är det jag menar då?

Jag har tänkt att jag ska beta av tio stycken tecken som jag tycker klart pekar på att vedermödan och tiden för Jesu återkomst närmar sig. Vissa av dessa tecken har jag skrivit om tidigare, dem kommer jag bara uppdatera lite. Andra har jag inte skrivit så mycket om än. 


Min förhoppning är förstås att du ska inse hur rätt bibeln har i allt den säger, för som jag skrivit tidigare. Profetior är ett av de absolut tydligaste sätten som Gud genom sitt ord visar att Han existerar. 


Och en sak till så här innan vi börjar. Vissa av de saker jag kommer att ta upp här är direkt sammankopplade med den fruktansvärda sjuårsperiod som jag beskrev tidigare. Det betyder att det ibland kan bli rätt så tungt, och kanske till och med lite skrämmande. Därför vill jag påminna om att profetiorna i bibeln inte finns där för att skrämma oss, utan för att förbereda oss. 


Vi som troende kristna behöver ju inte vara oroliga för den tiden. Vi vet ju att vi inte kommer att vara här då. Och till dig som inte tagit steget och börjat tro än. Det finns ett sätt att slippa gå igenom den tid som Jesus själv kallade den värsta i världshistorien. För budskapet genom hela bibeln är ju – Tro, och du ska bli frälst. Ordet frälst betyder räddad, och det gäller inte bara från helvetet till himlen, från död till liv. För den sista generationen gäller det även att man slipper gå igenom de sju åren av Guds vrede.


Såhär skriver Paulus angående vad jag tagit upp här:


"Men om tider och stunder, bröder, finns det inget behov att skriva till er. För ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. Därför när de säger: fred och säkerhet, då kommer undergången plötsligt över dem liksom födslosmärtan över en kvinna som ska föda, och de ska inte kunna fly undan. Men ni, bröder, är inte i mörker, så att den dagen kan överraska er såsom en tjuv. Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten, inte heller mörkret. 


Låt oss därför inte sova som de andra utan låt oss vaka och vara nyktra. För de som sover, de sover om natten, och de som är druckna är druckna om natten. Men vi som tillhör dagen ska vara nyktra, iklädda trons och kärlekens bröstpansar, med frälsningens hopp som hjälm. För Gud har inte bestämt oss till vrede, utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus, som har dött för oss för att vi, vare sig vi vakar eller sover, ska leva tillsammans med honom. Därför, trösta varandra och uppbygg varandra, såsom ni också gör."

Första Tessalonikerbrevet 5:1-11




Fortsättning följer …




Allmänt, Andlighet, Apologetik, Bibel, Religion, Teologi | |
Upp